epc niet correct

k.b.

Re: epc niet correct

#16 , 29 mei 2013 14:28

Voor een immo is dit slechts een verplicht vodje papier, voor de eigenaar echter kan het een bekroning van zijn investeringen zijn.

?
Heb ooit een EPC laten opmaken voor een appartement door een energiedeskundige, die tevens syndicus was in het gebouw. Betaalde 105 € hiervoor en de man heeft niet eens een bezoek gebracht aan het appartement. (weet dit van de toenmalige huurders) Het enige dat goed is aan dit attest, is dat het redelijk laag is, en dus gunstig, alhoewel ik mijn twijfels hierover heb.
Een ander vergelijkbaar appartement in hetzelfde gebouw, maar met 1 slaapkamer meer, heeft een bijna dubbele score. Het EPC werd hier opgesteld door een andere deskundige. Het lijkt wel een vogelpikspel.
Idem hier hoor voor onze nieuwbouw ... (Is dan wel EPB) ...
Met plan , alle facturen en identiek dezelfde gegevens komen twee energiedeskundigen een verschillende waarde uit .
Gezien de subsidieregeling heeft dit ook voor ons als eigenaar invloed ..

Nu de ene lijkt mij bekwaam , eerlijk maar daar heb ik geen overeenkomst mee. (heeft dit voor mij als vriend eens uitgerekend)

De andere (eigenlijk de eerste) waarmee ik een overeenkomst heb en dus al gedeeltelijk heb betaald gooit er met zijn pet naar en weet dat ik het door heb. Hij wil enkel resultaten, van berekening meedelen en niet het overzicht afdrukken van de verschillende bouwschillen uit de software.
Als ik nu mijn overeenkomst lees ... dan heb ik hem aangesteld en zal hij na betaling van het restbedrag mijn berekening ten gronde uitvoeren ...
Als ik niet eerst betaal ... dan doet hij dit niet ...

Ik overweeg dus om onze overeenkomst na te leven ... doch nooit een tweede schijf te betalen ... volgens onze overeenkomst zal hij dan niet aan de definitieve berekening beginnen ...
Bovendien heb ik van mijn archi vernomen dat hij veel certificaten te laat binnengeeft (maakt) en daar ben ik als bouwheer dus wel zelf voor verantwoordelijk ...

Later in den bouw zijn er natuurlijk geen meer geweest die eerst geld vragen om daarna prestaties te leveren ... een mens wordt slimmer ...
En voor nieuwbouw spreken we niet over een vodje van 150 euro ... maar ergens over ongeveer 1000 euro BTW inclusief.

k.b.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fluppen

#17 , 30 mei 2013 16:31

Ik ben energiedeskundige en geen jurist. Het is misschien interessant om het even vanuit 'ons' perspectief te bekijken. De prijzen zijn inderdaad zo scherp dat een tweede bezoek moet vermeden worden. Ik doe dit door mijn klanten 'vooraf' te vragen om alle mogelijke bewijsstukken te verzamelen en klaar te houden tegen het huisbezoek. De complete lijst plus uitleg:http://www.epcnodig.com/aanstiplijst.pdf. Het is niet netjes om een eigenaar (of de gevolmachtigde) niet op voorhand hiervan te verwittigen maar of het onwettig is denk ik niet. Het is begrijpelijk omdat het al gauw een uur minder werk is zonder bewijsstukken.
Maar sinds 15 januari is het voor ons 'verplicht' om een ondertekende lijst in tweevoud (1 voor ons, 1 voor de eigenaar) bij te houden van de voorgelegde bewijsstukken. Is het EPC opgemaakt na 15 januari dan ging de deskundige in de fout.
Ik wil ook nog iets nuanceren dat eerder in deze discussie aan bod kwam. Vaststellingen ter plaatse primeren boven facturen! Het klopt niet dat we zonder factuur geen isolatie mogen ingeven. Integendeel, als ik (ergens in het dak bv.) kan zien dat er geen isolatie zit, dan mag u me nog zoveel facturen voorleggen als u wil, ik 'moet' ingeven: 'in het dak geen isolatie'.
Wat ook niet klopt is dat we geen isolatie kunnen ingeven als we de dikte niet kunnen vaststellen. Het komt regelmatig voor dat er geen factuur is en dat ik in een kleine opening kan zien dat er bv. minerale wol zit. In zo'n geval voer ik in: isolatie minerale wol; dikte onbekend.
Deze verschillen zorgen al voor een aanzienlijk betere energiescore.
Indien u meent dat, rekening houdend met hetgeen ik kom uit te leggen, uw EPC niet correct is opgemaakt bestaat er nog een andere mogelijkheid. U kan een klacht indienen bij de bevoegde instantie (VEA) http://www.energiesparen.be/epcparticulier/controle. Het VEA zal dit onderzoeken en indien u gelijk krijgt wordt de energiedeskundige verplicht een nieuw EPC op te maken en te bezorgen aan de eigenaar.

Rene

#18 , 30 mei 2013 22:03

Mooi antwoord, daar heb ik iets aan.
Merci

Reclame

k.b.

#19 , 31 mei 2013 09:51

Ik ben energiedeskundige en geen jurist. Het is misschien interessant om het even vanuit 'ons' perspectief te bekijken. De prijzen zijn inderdaad zo scherp dat een tweede bezoek moet vermeden worden. Ik doe dit door mijn klanten 'vooraf' te vragen om alle mogelijke bewijsstukken te verzamelen en klaar te houden tegen het huisbezoek. De complete lijst plus uitleg:http://www.epcnodig.com/aanstiplijst.pdf. Het is niet netjes om een eigenaar (of de gevolmachtigde) niet op voorhand hiervan te verwittigen maar of het onwettig is denk ik niet. Het is begrijpelijk omdat het al gauw een uur minder werk is zonder bewijsstukken.
Maar sinds 15 januari is het voor ons 'verplicht' om een ondertekende lijst in tweevoud (1 voor ons, 1 voor de eigenaar) bij te houden van de voorgelegde bewijsstukken. Is het EPC opgemaakt na 15 januari dan ging de deskundige in de fout.
Ik wil ook nog iets nuanceren dat eerder in deze discussie aan bod kwam. Vaststellingen ter plaatse primeren boven facturen! Het klopt niet dat we zonder factuur geen isolatie mogen ingeven. Integendeel, als ik (ergens in het dak bv.) kan zien dat er geen isolatie zit, dan mag u me nog zoveel facturen voorleggen als u wil, ik 'moet' ingeven: 'in het dak geen isolatie'.
Wat ook niet klopt is dat we geen isolatie kunnen ingeven als we de dikte niet kunnen vaststellen. Het komt regelmatig voor dat er geen factuur is en dat ik in een kleine opening kan zien dat er bv. minerale wol zit. In zo'n geval voer ik in: isolatie minerale wol; dikte onbekend.
Deze verschillen zorgen al voor een aanzienlijk betere energiescore.
Indien u meent dat, rekening houdend met hetgeen ik kom uit te leggen, uw EPC niet correct is opgemaakt bestaat er nog een andere mogelijkheid. U kan een klacht indienen bij de bevoegde instantie (VEA) http://www.energiesparen.be/epcparticulier/controle. Het VEA zal dit onderzoeken en indien u gelijk krijgt wordt de energiedeskundige verplicht een nieuw EPC op te maken en te bezorgen aan de eigenaar.

Uiteraard is het voor de "verhuurmarkt" een grote prijzenslag geworden ... voor de verhuurder is dit immers een verplichte kost ...

Dat neemt natuurlijk niet weg dat
- een immo die dit aanbiedt in zijn pakket dan maar ineens de "infovraag" moet stellen aan de eigenaar.
- een deskundige die voor dergelijk bedrag een voor hem vreemde partij (waarmee hij geen overeenkomst heeft) gaat dagvaarden alvorens eerst eens te bellen ... (naar mijn persoonlijke mening) niet echt goed bezig is ...

Het systeem heeft gemaakt dat dergelijke "jobs" eerder zijn weggelegd als "tweede beroep" of "bijverdienste" ... als hoofdberoep zit je waarschijnlijk al met een probleem om het zout op je petatten te verdienen ...

k.b.
k.b.

desertrose
Topic Starter

#20 , 31 mei 2013 12:21

Bedankt voor alle reacties, ben er al mee voortgeholpen.
Heb nog een vraagje, beschikt de epc deskundige over een wettelijk retentierecht, ik bedoel dus niet enkel in de algemene voorwaarden maar echt op wettelijke basis, of waar kan ik dat terugvinden?

desertrose
Topic Starter

#21 , 04 jun 2013 18:07

Vandaag was dus de zitting, ik heb rustig mijn verhaal kunnen doen en de vrederechter gaf mij gelijk over heel de lijn. Hij stelde vast dat de verkeerde persoon gedagvaard werd, en ik had dus in het contract met de immo wel getekend voor het uitvoeren van de epc, maar nergens stond vermeld dat ik die kosten moest betalen. Ook was de vrederechter niet echt opgezet met de gevraagde schadevergoeding van 750 euro, temeer omdat er ook geen schriftelijke overeenkomst was tussen ons, en ik ook niet op de hoogte kon zijn van de hoge schadevergoeding. Soit, ik ben dus vrijgesproken da's het voornaamste.
En bedankt voor de info

patjebrussel

#22 , 09 jun 2013 11:49

Klacht neerleggen bij het VEA : http://www.energiesparen.be/klachten" onclick="window.open(this.href);return false; En wees maar gerust dat de ED een controle krijgt. 100 % zeker van.
Een EPC opmaken en nog durvens schrijven 'zonder ekening te houden met isolatie ?????) Die ED moet eens onder handen worden gepakt.

k.b.

#23 , 10 jun 2013 09:13

Klacht neerleggen bij het VEA : http://www.energiesparen.be/klachten" onclick="window.open(this.href);return false; En wees maar gerust dat de ED een controle krijgt. 100 % zeker van.
Een EPC opmaken en nog durvens schrijven 'zonder ekening te houden met isolatie ?????) Die ED moet eens onder handen worden gepakt.

Inderdaad ...
Dergelijke aanpak kan leiden tot een sanctie of een schorsing ...

k.b.

Terug naar “Kopen”