Idem hier hoor voor onze nieuwbouw ... (Is dan wel EPB) ...Heb ooit een EPC laten opmaken voor een appartement door een energiedeskundige, die tevens syndicus was in het gebouw. Betaalde 105 € hiervoor en de man heeft niet eens een bezoek gebracht aan het appartement. (weet dit van de toenmalige huurders) Het enige dat goed is aan dit attest, is dat het redelijk laag is, en dus gunstig, alhoewel ik mijn twijfels hierover heb.Voor een immo is dit slechts een verplicht vodje papier, voor de eigenaar echter kan het een bekroning van zijn investeringen zijn.
?
Een ander vergelijkbaar appartement in hetzelfde gebouw, maar met 1 slaapkamer meer, heeft een bijna dubbele score. Het EPC werd hier opgesteld door een andere deskundige. Het lijkt wel een vogelpikspel.
Met plan , alle facturen en identiek dezelfde gegevens komen twee energiedeskundigen een verschillende waarde uit .
Gezien de subsidieregeling heeft dit ook voor ons als eigenaar invloed ..
Nu de ene lijkt mij bekwaam , eerlijk maar daar heb ik geen overeenkomst mee. (heeft dit voor mij als vriend eens uitgerekend)
De andere (eigenlijk de eerste) waarmee ik een overeenkomst heb en dus al gedeeltelijk heb betaald gooit er met zijn pet naar en weet dat ik het door heb. Hij wil enkel resultaten, van berekening meedelen en niet het overzicht afdrukken van de verschillende bouwschillen uit de software.
Als ik nu mijn overeenkomst lees ... dan heb ik hem aangesteld en zal hij na betaling van het restbedrag mijn berekening ten gronde uitvoeren ...
Als ik niet eerst betaal ... dan doet hij dit niet ...
Ik overweeg dus om onze overeenkomst na te leven ... doch nooit een tweede schijf te betalen ... volgens onze overeenkomst zal hij dan niet aan de definitieve berekening beginnen ...
Bovendien heb ik van mijn archi vernomen dat hij veel certificaten te laat binnengeeft (maakt) en daar ben ik als bouwheer dus wel zelf voor verantwoordelijk ...
Later in den bouw zijn er natuurlijk geen meer geweest die eerst geld vragen om daarna prestaties te leveren ... een mens wordt slimmer ...
En voor nieuwbouw spreken we niet over een vodje van 150 euro ... maar ergens over ongeveer 1000 euro BTW inclusief.
k.b.