Bankbediende geeft verkeerde uitleg.

Mike1981
Topic Starter

Bankbediende geeft verkeerde uitleg.

#1 , 04 sep 2010 14:39

Beste,

Begin dit jaar zagen we in dat onze zaak op sterven na dood was. We beslisten dan ook maar de stekker uit te trekken en beiden ander werk te zoeken. Dat vonden we vrijwel meteen.
De overgang van zelfstandige activiteit naar werk in loondienst deed ons inzien dat onze maandelijkse kosten te hoog waren. Toen maar naar de bank gestapt met de vraag of we onze woning konden verkopen en na afbetaling van een kaskrediet en investeringskrediet een goedkopere woonst konden aankopen. Onze contactpersoon gaf te kennen dat dit geen enkel probleem kon zijn. De woning verkopen was de eerste opdracht.
Let wel onze hypotheek werd destijds zo samengesteld dat er een deel aankoop woonst was en een deel overname bedrijf. De bediende is op de hoogte van de situatie want heeft dit zelf zo geregeld.

Na herhaaldelijk situaties te hebben besproken met de bediende werd na enkele maanden onze eigendom verkocht aan de vooropgestelde prijs. Een compromis werd opgemaakt en ondertekend door beide partijen. Ik spreek opnieuw af met de bankbediende en toen bleek dat er niks mogelijk was en dat ik de woning in feite niet mocht verkopen. Na mijn contactpersoon daarover aangesproken te hebben beweert deze van niks te weten. Het laatste telefonisch contact werd abrupt beindigd met de mededeling dat ik dit zeker niet op haar kon steken. Toen wierp ze de telefoon dicht.

Ik ben dan na enkele weken terug gegaan en vroeg er naar de kantoordirecteur. Men vertelde me dat ze geen kantoorverantwoordelijke hadden. Uiteindelijk kwam ik bij een andere collega terecht en kon er rustig de situatie uitleggen. Deze persoon merkte op dat we nog steeds in het systeem zaten als zelfstandigen en dat onze nieuwe situatie nog niet aangepast was. Trouwens werd dit meteen doorgegeven bij het vinden van een nieuwe job. Hij ging proberen er een mouw aan te passen. Nu beweert men echter dat we onze eigendom serieus onder de prijs verkocht hebben en eist men een schatting van de eigendom op onze kosten. Allemaal geen probleem, maar ik heb er stilletjes mijn buik van vol. De makelaar die de schatting gemaakt heeft (en de woning verkocht) is van mening dat dit het hoogst haalbare was. Uiteindelijk ben ik dat ook wel van mening gezien we de woonst casco gekocht hebben en na samentelling van alle kosten de verkoop 30000€ hoger lag.

De notaris is van mening dat de verkoop moet doorgaan. De bank neemt echter geen houding aan om een voorstel uit te werken omtrent aankoop goedkopere eigendom of een ander systeem om het resterend kapitaal te vereffenen. Daarnaast schuift men de zwarte piet mijn richting toe omdat ik verantwoordelijk ben voor de verkoop van mijn eigendom. Uiteindelijk wel waar maar ergens wel een bedenking die toch wat te kort door de bocht is.

Wij hebben geen zwarte lijst notering of andere achterstanden. Alles steeds correct en tijdig betaald. Als ik de omrekening maak voor een aankoop van een goedkopere woning dan kom ik op ongeveer 1000€ per maand aan hypotheek. We verdienen nu samen iets meer dan 3000€ zonder de bonussen bijgerekend. Dus terugbetaling gegarandeert.

Iemand een voorstel wat er kan of niet kan. Liefst geen I told you so boodschappen, daar hebben we geen behoefte aan.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 04 sep 2010 20:18

Beste,

Je uitleglmaat niet toe om de situatie correct in te schatten.
Heb ik het correct dat de verkoopopbrengst van het onroerend goed onvoldoende is om alle schulden terug te betalen?
Immers las die schulden gewaarborgd zijn door een hypotheek zal de bank de verkoop enkel aanvaarden indien de volledige schuld terugbetaald wordt.
Een alternatief kan erin bestaan dat je een vervangingswaarborg aanbiedt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mike1981
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 21:38

Inderdaad de verkoopwaarde van de eigendom is lager dan de hypotheek. Dat werd ook zo besproken voor de verkoop van de woning. En dat was toen volgens onze contactpersoon geen probleem en werd er zelfs al gerekend naar een eventuele nieuwe situatie. Men gaf dan ook de opdracht eerst te verkopen. Eens de effectieve verkoopprijs bekend zou zijn kon men een nieuwe situatie uitstippelen.
Echter toen de woning verkocht was bleken er geen mogelijkheden meer te zijn. De bediende gaf te kennen dat ze dit niet zo nauw onderzocht had en enkel aan haar collega's wat info had gevraagd en daaruit de beste stukken samengepuzzeld had.
Dus had ik deze info gehad voor de woning verkocht was had ik deze nooit te koop geplaatst.

Nu onderneemt de bank echter niks zelfs na herhaaldelijk info te vragen en reeds de klantendienst op de hoogte te hebben gebracht, de notaris zegt dat er niks anders opzit dan te verkopen. Echter als de akte passeert zal de hypotheek moeten gelicht worden, deze kosten wens ik niet op mij te nemen daar dit vooraf niet de afspraak was. Laat staan de wederbeleggingsvergoeding op de hypotheek enz...

Dus zitten we tussen twee vuren en lijkt het alsof er voor alles een oplossing is behalve voor ons probleem. De hypotheek dient geschreven te worden eind deze maand. Dit omdat de koper zijn lening binnen de drie maand dient geschreven te worden omdat die goede voorwaarden kreeg. Op vraag of de akte nog even kan uitgesteld worden (gezien we toch vier maand de tijd hebben van compromis tot akte) antwoord men ook negatief.

Reclame

basejumper

#4 , 11 sep 2010 17:02

Beste,

De bank zal bij de verkoop de berkoopopbrengst inhouden ter terugbetaling van de schuld. U heeft nog geen nieuwe eigendom gekocht? Dan kan er ook geen hypotheekoverdracht/pandwissel gebeuren.
De handlichting zal sowieso moeten gebeuren, anders kan de notaris het onroerend goed niet verkopen.
Normaal vraagt de notarsi bij een verkoop de afrekening van de bank op. Heeft de noatrsi dit al ontvangen? En vraagt de bank de volledige terugbetaling van alle schulden of enkel de opbrengst van de verkoop?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mike1981
Topic Starter

#5 , 12 sep 2010 19:40

Beste,

De bank antwoord gewoon op niks. Geen pandwissel wat nu trouwens toch al te laat is. Geen reactie op het resterend kapitaal. Niks. Ook de notaris blijkt nog niks te hebben ontvangen. Deze laatste zegt dan ook dat ik gewoon de verkoop moet laten doorgaan. Echter zou ik toch graag weten hoe het nu verder moet. De akte is binnen 9 dagen.
Dien ik een advocaat te raadplegen? We zijn eindelijk een beetje ten einde raad. Wat een verademing moest zijn is nu echt wel een nachtmerrie geworden.
De akte dient eind deze maand te passeren gezien de koper goede voorwaarden heeft gekregen bij zijn bank. Echter is er nog ruim een maand de tijd want we zitten eind deze maand pas op drie maand na ondertekening compromis. Ik vermoed niet dat ik kan rekenen op de goodwill van de koper en zijn bank om dit nog met enkele weken te rekken zodat er in extremis toch nog een oplossing kan gevonden worden. Kan de lening van de koper al geschreven worden bij de notaris en de effectieve aankoop dan enkele weken later volgen?
Mijn laatste voorstel was om een klein, instapklaar appartement te kopen en een groot stuk kapitaal in een keer terug te betalen. Zodat ons maandelijks bedrag op 600€ komt. Dus perfect terugbetaalbaar, we hebben ook geen achterstand of zwartelijstmeldingen, ook daar werd niet op geantwoord.
Men beweerde eerder dat we onze woning te goedkoop verkocht hadden. We hebben dan een erkend schatter laten komen (wat ook extra kosten met zich meebracht) en in dat verslag was heel duidelijk te merken dat de woning verkocht is conform de marktwaarde ervan. Zat zelf iets erboven.

Alvast bedankt voor de raad!

Terug naar “Kopen”