Eénmaal-andermaal + makelaar X, bedrog

vandermeersch
Topic Starter

Eénmaal-andermaal + makelaar X, bedrog

#1 , 30 aug 2010 09:58

Via makelaar X stond ik op het punt een huis te kopen via éénmaal-andermaal. 2 maand wachtte ik de fameuze bieding af.

De vanafprijs was 140. In totaal waren wij met 3 bieders en helaas voor de makelaar haakten de 2 anderen af, waardoor mijn eerste bod op 140 uiteraard bleef staan. Uiteindelijk kreeg ik online het heugelijke nieuws dat ik de bieding gewonnen had en dit voor de prijs van 140.

Eén dag later echter kreeg ik het nieuws van de makelaar dat de verkoper het zou verkopen voor 150. Maar liefst 10 meer… , zomaar?

Waarom is er dan een bieding? Waarom die vanafprijs als de verkoper het niet eens is met die startprijs, namelijk 140?

Het systeem voor mij was een serieuze blunder, ik werd belazerd.

[Forum regel nr5: geen namen van bedrijven of personen gebruiken :Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chaz

#2 , 30 aug 2010 10:11

Ah. Zo zit dat. Vond dit een interessant systeem. Maar als men het zo manipuleert zal ik er zeker nooit gebruik van maken.
Bedankt voor de waarschuwing.

Lightning

#3 , 30 aug 2010 10:20

@TS: Indien u de werking van eenmaal-andermaal had gelezen, had u geweten wat er aan de hand is. Er zijn namelijk twee prijzen.
* Vanaf-prijs: dit is het bod dat iedere geïnteresseerde minstens moet doen om mee te kunnen bieden.
* Minimum verkoopprijs: deze prijs bepaalt u in overleg met uw makelaar en eenmaal-andermaal.be. Onder deze prijs wordt de woning niet verkocht.
De verkoper is dus niet verplicht uw bod van 140k te aanvaarden als het onder zijn minimumprijs ligt. De "Vanaf-prijs" is eigenlijk een lokkertje om meer geïnteresseerden te doen bieden.

ps. Eigenlijk is het zoals een openbare verkoop. Als de hoogste bieder niet hoog genoeg biedt, kan de koper het huis ook inhouden.

Reclame

vandermeersch
Topic Starter

#4 , 30 aug 2010 11:36

Ondertussen had ik het al door dat het over een "lokkertje" gaat.

Conclusie: het is een vals systeem...

Vandebos

#5 , 30 aug 2010 11:40

Het is een elektronische openbare verkoop die verder aan dezelfde regels dient te beantwoorden als een gewone.

Lightning

#6 , 30 aug 2010 11:45

Conclusie: het is een vals systeem...
Het is geen vals systeem, maar u moet de regels van het spel lezen.

vandermeersch
Topic Starter

#7 , 30 aug 2010 14:56

Dan kan ik ook, als verkoper, in de vitrine van mijn zaak een product plaatsen en de prijs daarop kleven: €140. Eénmaal je binnen bent, verkoop ik het aan u voor niet minder dan €150, want ik ben het eigenlijk niet eens met de prijs dat ik, als verkoper, zelf in de vitrine geplaatst heb.

U gaat mij toch niet zeggen dat dit iets is als: "eerlijk zaken doen". U moet op deze manier enorm veel respect van uw klanten verkrijgen. Proficiat aan de mensen die op dezelfde wijze te werk gaan.

Makelaar X mag zijn huis houden.

Vandebos

#8 , 30 aug 2010 15:22

Het gaat hier niet om een gewone verkoop, doch om een veiling/openbare verkoop anno 21ste eeuw.

Als u gedurende de maanden wachten de demo van 5 minuten had bekeken wist u dat er naast de vanafprijs eveneens een minimumprijs word vastgelegd.

De demo in kwestie: http://www.eenmaal-andermaal.be/buyer/details/id/210" onclick="window.open(this.href);return false;

vandermeersch
Topic Starter

#9 , 30 aug 2010 15:59

Dit betwist ik niet. Het systeem is niet correct. Ze moeten de bieding starten met de minimumprijs.

Die vanafprijs is van geen enkel nut. Bedrog als de verkoper het daar toch niet mee eens is!

Einde discussie.

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 sep 2010 11:44

Dit betwist ik niet. Het systeem is niet correct. Ze moeten de bieding starten met de minimumprijs.

Die vanafprijs is van geen enkel nut. Bedrog als de verkoper het daar toch niet mee eens is!

Einde discussie.
op een forum eindigt een discussie niet door dat zelf te zeggen ;).

Ze moeten niets, jij gaat akkoord met het verkoopssysteem op het moment dat je met het bieden begint.

Die vanafprijs is vooraf ingesteld en biedt een idee wat het bedrag is dat hij misschien wil, maar niks verbiedt mensen om te werken met een minimumprijs.

Vandebos

#11 , 02 sep 2010 11:46

Soms heb ik toch ernstige twijfels of alle posters uit dezelfde dimensies en realiteit komen als diegene waarin ondergetekende lijk te leven. :shock:

Terug naar “Kopen”