Kredietakte - Splitsing bouwgrond & Woning

MadMax
Topic Starter

Kredietakte - Splitsing bouwgrond & Woning

#1 , 14 aug 2010 20:48

Kan een lening (kredietakte) worden gesplitst in een lening voor de bouwgrond en een lening voor de woning zelf? M.a.w.: kan men aan de bank vragen om onder dezelfde voorwaarden (rente etc) op latere termijn (bv 1 jaar later) een supplementaire geldsom op te vragen om de bouwwerken betreffende de woning op te vragen, zonder reeds van in het begin de afbetaling van deze som (bouwgrond + woning) te voeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 15 aug 2010 01:06

Wat ik terugvind in de recente KBC Woninggids.
Standaardopnemingsperiode bedraagt 12 maanden maar kan worden uitgebreid tot maximaal 2 jaar.
U betaalt enkel rente op het deel van het kapitaal dat u al heeft opgenomen.
Reserveringsprovisie vanaf de 6de maand op het kapitaal dat nog niet is opgenomen.
Ook kunt u voor maximaal 24 maanden uitstel van terugbetaling van kapitaal bekomen.

Iedere bank zal wel zijn eigen regels hebben.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

MadMax
Topic Starter

#3 , 15 aug 2010 01:26

Dank hiervoor. Het achterliggende punt is dat zulk een constructie dus alleszins mogelijk is, onder voorwaarden.

Niet onbelangrijk maw.

Reclame

basejumper

#4 , 15 aug 2010 17:33

Beste :

De rentevoorwaarden worden vastgelegd op het ogenblik van de ondertekening van het krediet (of kredietaanvraag)
Je kan dus de rentevoorwaarden voor je bouw binnen een jaar of anderhalf jaar al vastleggen MAAR : de bank zal toch al een concreet definitief project (plannen/begroting enz) moeten hebben om dat krediet vast te leggen. Zolang er geen bouwvergunning is, of zoalng je dat zelf wenst kan je afhankelijk van de bank tot drie jaar uitstel van kapitaalsdelgingen krijgen.
Je kan echter niet zeggen : ik koop vandaag grond en binnen een jaar of twee ga ik bouwen, maar ik weet nog niet met wie en ik heb nog geen plannen, maar leg wel mijn rentevoet al vast. dat gaat niet lukken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MadMax
Topic Starter

#5 , 15 aug 2010 19:40

Daar kan ik me in vinden. We hebben inderdaad de intentie om reeds een bouwgrond te kopen en hebben reeds plannen om dit te concretiseren met een architect. Het enige dat mogelijkerwijze - niet noodzakelijk - op zich zou kunnen laten wachten is het daadwerkelijke startschot van de bouwwerken. Een plan voorleggen met begroting kan zonder al te veel problemen worden voorgelegd aan de bank, dit binnen afzienbare termijn uiteraard.

Terug naar “Kopen”