VERKOOP HUIS : VENALE WAARDE EN GEDWONGEN VERKOOP

MATTERHORN
Topic Starter

VERKOOP HUIS : VENALE WAARDE EN GEDWONGEN VERKOOP

#1 , 07 aug 2010 10:28

Hallo
Mijn dochter is onlangs definitief gescheiden met 3 kinderen ten laste en de echtgenoot wil het huis verkopen alhoewel ons dochter er van de rechter voorlopig nog mag blijven in wonen
Mijn dochter wil het huis zelf inkopen met onze financieele steun en indien het huis minder geschat wordt is dit voordeliger voor haar.
Zij hebben het huis 16 jaar geleden tesamen aangekocht en mijn dochter heeft een contract zuivere scheiding der goederen, haar man heeft nooit tussenbeide willen komen in de afbetaling van de lening en zij heeft steeds alles via haar persoonlijke rekening betaald en nog steeds!!
Er bestaat zoiets als de economische waarde, de venale waarde en de gedwongen verkoop. De economische waarde is de nadeligste maar wat is de betekenis van de venale waarde bij de inkoop ? Als ik mij niet vergis is de gedwongen verkoop het voordeligste als men het zelf wil inkopen.
Moeten er ook terug registratierechten betaald worden aangezien mijn dochter dit vroeger reeds heeft betaald voor dit huis bij de gezamenlijke aankoop

Is er iemand op de hoogte van deze materie?
Graag een reactie a.u.b
Dank bij voorbaat
Vele groeten MATTERHORN
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 aug 2010 12:15

Beste,

Venale waarde is de verkoopwaarde bij vrijwillige normale verkoop. Gedwongen verkoopwaarde de waarde bij een gedwongen openbare verkoop. Bij een normale vrijwille verkoop heb je de tijd aan je kant en kan je wachten tot iemand je vraagprijs benadert. Bij gedwongen openbare verkoop wordt de woning in een openbare verkoop verkocht, meestal ongeacht de prijs die het goed gaat. In dit geval heb je als "beslagene" ook nog weinig te zeggen.
Bij een echtscheiding gaat men uit van de meest realistische situatie en dat is de vrijwillige onderhandse verkoop. Indien beide ex partnbers het oneens zijn over de waarde van het goed wordt meestal een schatting gedaan door de notaris die de prijzen uit de regio wel kent. Indien men daar niet mee akkoord is kan men één schatter of een college van schatters aanstellen waarbij men op voorhand afspreekt het resultaat of het gemiddelde van de resultaten te aanvaarden. indien ook daar geen overeenstemming over bestaat zal dit via de rechtbank beslist worden.
Ik neem aan dat de woning in onverdeeldheid eigendom was (dus voor 50 % van elk?)
In dat geval is er bij mijn weten sprake van een inkoop uit onverdeeldheid en zal de koper 1 % registratie betalen op het deel van de uitgekochte.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MATTERHORN
Topic Starter

#3 , 08 aug 2010 10:21

Hallo Basejumper,

Hartelijk bedankt voor je heldere uitleg.
U heeft mij goed geholpen :wink:

Nog een prettig week-end toegewenst
Vele groeten MATTERHORN :wink: :P :D :wink:
PLUK DE DAG

Reclame

Terug naar “Kopen”