Immobiliënkantoor X

DIRK525
Topic Starter

Immobiliënkantoor X

#1 , 13 jul 2010 19:03

Op 2 april tekenen wij een eenzijdige aankoopbelofte voor de aankoop van een perceel grond met bijhorende woning (lot 3) voor de prijs van 260.000 €. Wij zijn later naar stedenbouw gaan informeren of alles in orde was, daar bleek dat de verkavelingsvergunning nog niet in orde was. Heb hen via mail laten weten dat zij van hun kant niet konden voldoen aan de voorwaarden en beschouwde de aankoopbelofte als nietig. Tot mijn grote verbazing ontving ik op 31 mei een brief dat wij onze documenten voor de lening moesten in orde brengen. Na contact met de notaris werd dit rechtgezet. Omdat ik nog steeds niets heb mogen vernemen van het immo kantoor X [naam van geen belang voor het stellen van uw probleem: Vandebos] belde ik hen zelf op. Lot 3 was niet meer beschikbaar. Er werd mij gevraagd of ik nog interesse had voor een anders stuk binnen deze verkaveling. Ik heb hen verteld dat ik nog geïnteresseerd ben in de grond maar na opzoekingswerk ik niet met de bouwfirma wilde werken. Was geen probleem. Ik kon kiezen uit lot 1 of 4. Onze keuze viel op lot 4 voor 115.000 €. Opnieuw tekende ik op 12 juni een eenzijdige aankoopbelofte met als nota dat eerst de verkavelingsvergunning in orde diende te zijn. Tot mijn grote verbazing kreeg ik op 26 juni te horen dat ik niet lot 4 kan kopen daar dit lot reeds aan andere mensen zou zijn verkocht (geen document daarvan gezien) Ik zou nu lot 2 kunnen kopen. Ik heb daarop gezegd dat ik wilde onderhandelen voor een lagere prijs omdat zij REEDS tweemaal in de fout zijn gegaan. Zij hebben mij nu vandaag 13 juli laten weten dat zij hierop niet wensen in te gaan.
Graag zou ik weten of ik een schadevergoeding kan eisen en of ik deze eis voor de rechtbank hard kan maken.
Kan mij iemand helpen. De firma X dient een halt toe te worden geroepen. Dergelijke praktijken kunnen echt niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jul 2010 19:50

U licht het BIV in over het dossier. (gedocumenteerd, zelfs met een volledige documentatie zal het al moeilijk zijn om het BIV in actie te krijgen)

Lees in beide compromis nauwgezet de boetebedingen na, deze dienen evenwichtig opgesteld te zijn.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jul 2010 20:03

Sorry, maar hier heb je geen been om op te staan. Bij een éénzijdige koopbelofte verbindt de koper (maar niet de verkoper) zich voor een termijn waarin hij bereid is om het goed voor een bepaalde prijs te kopen.
De verkoper of makelaar kan er altijd nog onderuit.....Het is een welbekende, courante praktijk om de Wet Breyne te omzeilen. Er is geen compromis in dit geval!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jul 2010 21:32

oops, excuses, had niet gezien dat het in beide gevallen om een éénzijdige koopbelofte ging.

Terug naar “Kopen”