registratierechten

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

registratierechten

#1 , 09 okt 2006 20:14

ik sluit een tijd geleden een compromis af voor de verkoop van mijn huis.
ik betwist de geldigheid ervan.
de zaak komt voor de rechtbank in eerste aanleg en kopers, die de gedwongen verkoop eisen, krijgen gelijk en ik dien volgens het vonnis te gaan tekenen bij de notaris.
er komt een brief van de dienst registratie dat er registratierechten dienen betaald te worden op de verkoop.
kopers gaan nu echter akkoord een verbrekingsvergoeding te aanvaarden.het vonnis wordt dus niet betekend.

volstaat een onderling akkoord tussen mij en de kopers om de teruggave van die registratierechten te bekomen? :?:
of dient dat akkoord bij vonnis of arrest bekrachtigd te worden? :?:

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 11 okt 2006 01:51

Naar de wet: vonnis (vordering in te dienen binnen het jaar)

Maar bespreek dit eens rustig met een notaris. Als u het vertrouwen in uw huidige notaris kwijt ben - ga naar een andere.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 11 okt 2006 02:20

Hoever staat het met uw vraag tot ?(handelings)onbekwaamheid??

Zodra er een verzoekschrift ter griffie ligt, kan u geen daden meer stellen!

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ight=#8278

Reclame

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#4 , 11 okt 2006 03:19

4. Ontbinding of herroeping van een verkoopovereenkomst die betrekking heeft op een onroerend goed
De registratierechten die werden betaald op een overeenkomst die later wordt ontbonden of herroepen, kunnen worden terug gevraagd op voorwaarde dat de ontbinding of de herroeping werd uitgesproken bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest (d.w.z. dat niet meer vatbaar is voor hoger beroep). Bovendien is vereist dat de vordering tot ontbinding of herroeping werd ingesteld binnen het jaar te rekenen vanaf datum van de overeenkomst.

Een minnelijke ontbinding of herroeping kan geen aanleiding geven tot een teruggave van registratierechten..
vond ik op
http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=7270


en het wetboek registratierechten vond ik dezelfde info,
alleen bij vonnis of arrest, de letterlijke tekst:
In geval van gehele of gedeeltelijke vernietiging van een vonnis of arrest door een andere in kracht van gewijsde gegane rechterlijke beslissing zijn de op de vernietigde beslissing geheven evenredige rechten voor gehele of gedeeltelijke teruggaaf vatbaar.
Zoals Wesley al zei

Nu is mijn vraag kan zo'n ontbinding bij vonnis of arrest als dat op verzoek van zowel koper als verkoper gebeurt??

Terug naar “Kopen”