Misleid bij aankoop van huis en tuin: tuin is niet te koop !

dirgni
Topic Starter

Misleid bij aankoop van huis en tuin: tuin is niet te koop !

#1 , 18 mar 2010 13:03

Enkele dagen voor ik de akte zou tekenen voor aankoop van een huis met tuin, kreeg ik toevallig via mijn notaris een plan van het kadaster onder ogen. Noch de makelaar noch de verkoper hadden mij dit vroeger getoond.
De advertentie van de makelaar vermeldt heel expliciet "jardin aménagé" (in provincie Luik). Voor het overige is het huis omringd door een terras. Groot was mijn verbazing toen ik vaststelde dat de tuin helemaal niet hoort bij het goed waarvoor ik reeds de compromis heb getekend en een voorschot betaald. Het totale oppervlak in m2 is correct, dus overeenkomstig het compromis. Maar de tuin hoort er niet bij, die is eigendom van de Région Wallonne ! De verkoper beweert dat hij zelf altijd in de veronderstelling was dat de tuin bij zijn eigendom hoorde, hij heeft het trouwens zelf omheind, hij rijdt het gras af, er is een toegangspoortje tussen terras en tuin. Niets dat mij deed vermoeden dat de tuin niet bij het huis hoorde. Ik heb de oppervlakte niet gecheckt, voor een leek is dit niet met het blote oog te controleren.
WIe is nu in fout ? Zowel verkoper als makelaar blijven volhouden dat zij het niet wisten. De notaris van de verkoper heeft echter bevestigd dat hij het wel degelijk wist. Hoe is het mogelijk dat die informatie niet duidelijk was? In het ergste geval wist de verkoper het wel en heeft hij mij kwaadwillig misleid. Maar is dan ook de makelaar niet in de fout gegaan? Die moet toch de kadasterinformatie in zijn bezit hebben?
Ik vraag nu een prijskorting, maar het wordt een zware onderhandeling. Ik voel me misleid, al dan niet kwaadwillig. Men heeft mij een tuin verkocht die niet te koop is.
Als ik dit enkele maanden geleden had geweten, had ik waarschijnlijk toch het huis gekocht, maar de prijsonderhandelingen zouden heel anders verlopen zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 mar 2010 13:12

"Enkele dagen voor ik de akte zou tekenen voor aankoop van een huis met tuin, kreeg ik toevallig via mijn notaris een plan van het kadaster onder ogen. huis hoorde. "

En wat staat er in de compromis?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dirgni
Topic Starter

#3 , 18 mar 2010 14:29

"Enkele dagen voor ik de akte zou tekenen voor aankoop van een huis met tuin, kreeg ik toevallig via mijn notaris een plan van het kadaster onder ogen. huis hoorde. "

En wat staat er in de compromis?
"landhuis met aanhorigheden, zoals bezichtigd en besproken in aanwezigheid van Mr. Makelaar" .

In de akte: "woonhuis op en met grond en aanhorigheden".

Het nummer van de sectie en de oppervlakte van het perceel zijn correct, daar kan ik niks tegenin brengen. Maar de makelaar heeft ons zeer uitdrukkelijk ook de tuin verkocht. Met foto's op de website en in de advertentie, rondleiding tijdens bezoek aan het huis met verkoper en mezelf ...

Reclame

peter kvm

#4 , 18 mar 2010 16:26

Ge hebt absoluut recht op een schadevergoeding als ge alles kunt aantonen hetgeen ge zegt!

De dwaling is niet essentieel, u zegt zelf dat u het huis nog zou gekocht hebben maar tegen een lagere prijs.

dirgni
Topic Starter

#5 , 22 mar 2010 20:44

Ge hebt absoluut recht op een schadevergoeding als ge alles kunt aantonen hetgeen ge zegt!

De dwaling is niet essentieel, u zegt zelf dat u het huis nog zou gekocht hebben maar tegen een lagere prijs.
Van wie moet die schadevergoeding komen? De verkoper heeft te goeder trouw gehandeld, hij heeft zelf het goed gekocht 6 jaar geleden in de waan dat de tuin erbij hoorde (er lag toen zelfs een vijver met brug in). De makelaar gelooft klakkeloos wat de verkoper hem vertelt, dat stel ik in vraag. Moet hij niet nakijken wat het goed dat hij te koop stelt precies inhoudt?

peter kvm

#6 , 22 mar 2010 21:20

De makelaar heeft een onderzoeks- en informatieplicht. Door zijn nalatigheid hebt u schade geleden en u kunt hem dan ook buitencontractueel aansprakelijk stellen conform 1382 BW.

Terug naar “Kopen”