Graag wil ik even de situatie schetsen.
Mijn man en ik hebben samen 4 thuiswonende kinderen en hebben enkele maanden geleden besloten om onze huidige woning te verkopen en ergens anders weer te gaan kopen. Omdat we pas bij de verkoop van onze woning naar een andere woning wilden zoeken (hebben al eens met een overbrugging gezeten en wilden dit niet opnieuw), hebben we gevraagd om de akte zo laat mogelijk te verlijden. De makelaar zei ons dat dit op 6 maanden ging. Onze woning werd snel verkocht, maar de koper had het voorstel om in de compromis te zetten dat we 2 maanden gratis mochten wonen. Hij heeft ook gekocht zonder opschortende voorwaarden. Wij hebben met die 2 maanden in ons achterhoofd een andere woning gezocht en gevonden. Bedoeling is dat de opbrengst van huidige woning de nieuwe woning finacierd. In de nieuwe woning is er redelijk wat te verbouwen. We kwamen sowieso niet toe met die 2 maanden en ook financieel niet, maar hoopten dat we het al leefbaar konden maken en hadden een heel traject uitgedokterd wat we gingen doen met het geld dat we hadden. Vandaag zou de akte verleden worden. Gisterenochtend kregen we echter telefoon van de notaris dat 1 van de verkopers (van het in totaal 18) is komen te overlijden, waardoor het verlijden van de akte niet doorging. Volgens de notaris zou dit ten vroegste pas eind augustus in orde zijn. Nu had de koper van onze woning erop gerekend (net als wij trouwens) dat er vandaag getekend zou worden en eist hij dat we 1 september uit de woning zijn, anders wil hij de verkoop annuleren. Hij heeft immers al aannemers ingehuurd en heeft huurders vanaf 1 oktober. Zoals eerder gezegd hebben we 2 maanden nodig om de woning leefbaar te maken. Er staat geen keuken in, er is geen warm water beneden, er is wel een badkamer met warm water. We mogen niet aan de werken beginnen, vooraleer er getekend is. Vandaag hebben we kunnen afdwingen dat we wel al aan de zolder mogen beginnen. We zouden deze volledig in orde kunnen maken zodat we daar met 6 kunnen leven, maar daardoor verliezen we enorm veel budget voor de andere dringende geplande werken. We staan dus met onze rug tegen de muur. Nu is mijn vraag of de koper van onze woning dit zomaar kan eisen? Wat als er getekend wordt en we 1 september toch nog niet verhuisd zijn? Kunnen we daar problemen mee krijgen? Ik vraag me zelfs af of ik dit wel kan maken omdat we de koper van onze woning zo enorm veel problemen geven, langs de andere kant vrees ik dat ik aan mezelf moet denken..., ik weet echt niet wat te doen.
Ten einde raad; kan iemand me zeggen wat ik kan of mag doen hier? Ik wil de koper niet in problemen brengen, maar ik wil ook zelf niet in de problemen geraken...