Voorkooprecht - twee percelen: afzonderlijk of als één geheel aan te bieden

Gertv82
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorkooprecht - twee percelen: afzonderlijk of als één geheel aan te bieden

#1 , 28 feb 2026 21:17

Dag allen,

Ik ben aan het overwegen om een bod te doen op een huis met volgende situatie: een perceel met huis, een perceel met tuin. Beide percelen hebben een recht van voorkoop door de Vlaamse Waterweg. Een mogelijk worst case scenario in mijn hoofd hierbij is: de verkoop van het huis wordt voltrokken en het recht op voorkoop wordt enkel uitgeoefend op de tuin.

Ik lees in het "Decreet houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten" (wat volgens mij van toepassing is) onder artikel 9 het volgende

Een Vlaams voorkooprecht is op het te verkopen onroerend goed van toepassing, ook wanneer dit slechts een deel is van het perceel waarop het Vlaams voorkooprecht is toegekend.

Wanneer het perceel waarop een Vlaams voorkooprecht is toegekend, slechts een deel is van het te koop gestelde onroerend goed, moet de instrumenterende ambtenaar voor dat deel een afzonderlijk aanbod doen.

Van het bepaalde in het tweede lid kan worden afgeweken indien het te verkopen onroerend goed, waarvan slechts een deel aan een Vlaams voorkooprecht is onderworpen, een ruimtelijk geheel vormt dat verkoper en koper niet willen splitsen, in dat geval wordt het geheel door middel van het e-voorkooploket aangeboden, voor één prijs. De begunstigde die het recht van voorkoop wil uitoefenen, oefent het Vlaams voorkooprecht dan op het geheel uit.

Definitie ruimtelijk geheel: twee of meer kadastrale percelen of delen van kadastrale percelen, die samen een gemeenschappelijke grens hebben;

De situatie is lichtelijk anders dan in het derde lid hierboven wordt omschreven, maar ik zou vermoeden dat in de geest van de wet, er sprake is van een ruimtelijk geheel en koper en verkoper ervoor kunnen kiezen om het als één geheel aan te bieden voor eventuele voorkoop. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Reclame