Bij de notaris voor de aankoop van een halfopen bebouwing af te ronden werd er plotseling in de laatste minuut van de verkoopakte door mijn eigen notaris de ondertekening onderbroken.
Op de allerlaatste vraag van mijn notaris of er geen zaken lopende waren tussen de verkopers en huurders vertelden de verkopers dat ze 1 week voordien in gebreke te zijn gesteld door de huurder van het pand en vraagt financiële tegemoetkomingen voor al het leed & kosten die de verhuurder niet wil terugbetalen aan de huurder. De advocaat vroeg zelfs naar een eventuele onderlinge regeling tussen verkoper & koper om de huurder te vergoeden.
Op de vraag waarover het allemaal ging spraken ze enkel van een vaatwasser die men terugbetaald wilde zien.
Mijn notaris vroeg hun notaris de documenten door te sturen en nu blijkt de ingebrekestelling een dossier van 14 pagina's recto verso te zijn.
Hierin stonden ook meldingen van de huurder aan de verhuurder die aangetekend & via email aan de verhuurders werden overgemaakt.
Het opgesomde gebrek waarvan de huurder me over aansprak maar ten stelligste door de verkopers werd ontkent, zelfs door het immokantoor,
werd vastgesteld door een externe firma, 2 jaren geleden. Het gaat om een sanitaire leiding die onder de woning doorloopt om afvalwater af te voeren, deze zou stuk zijn en dringend moeten vervangen worden aldus de offerte. Hiervoor is het noodzakelijk om een een oppervlakte van 50m² van de vloeren in de living + keuken & bergruimtes (door vertakkingen van de leidingen) uit te breken aangezien er geen onderkeldering van de woonst is.
De huurder is naar de gemeente getrokken voor een inspectie van de woning, kort gezegd, 5 inbreuken op de classificatie "ernstig gebrek". 1 inbreuk hierop is voldoende de woning onbewoonbaar te laten verklaren. Hierop wil de advocaat van de huurder de huur halveren totdat de gebreken opgelost zijn. Hij heeft 6 maanden opzeg. De huurder zou in geval dat hij de verkopers zou dagvaarden, beschermd zijn tegen opzeg of uithuiszetting, zelfs als ik de akte getekend heb.
Dit brengt serieuze kosten met zich mee. Uitbreken van praktisch heel de vloer + sommige delen van de ondervloer, afvoeren van puin + laten leveren en plaatsen van nieuwe ondervloer en afwerkvloeren.
Indien de verkopers dit niet willen compenseren of oplossen, heb ik recht op een tegemoetkoming van de verkopers indien ik zelf de koop wil annuleren? Dit waren bekende onzichtbare gebreken van de woning waarvan bewijs bestaat dat de verkopers hiervan op de hoogte waren. men was ook helemaal niet van plan dit kenbaar te maken, de notaris van de verkopers was even verbaasd als wij.
Het is aantoonbaar dat de verkopers trachten zich te onttrekken van alle verplichtingen als zijnde verhuurder & verkoper van dit pand en dit alles in de boot van de koper probeerde te duwen.
Vragen;
Welke gevolgen zouden het geven mocht ik eigenaar worden mbt tot de onbewoonbaarheidsverklaring van de gemeente? Dien ik schadevergoeding aan de huurder te betalen als nieuwe eigenaar?
Kan ik de aankoop zelf annuleren en toch recht behouden op vergoeding van de verkopers?
Indien de verkopers niet willen tegemoetkomen in al het bovenstaande, en ik niet wil overgaan tot aankoop van de woonst totdat alles in orde is, kan de verkoper zich dan vanwege de impasse die zich voordoet, kosteloos afzien van de verkoop?
Dank!