succes met proces voor geborgen gebrek?

Scorpio
Topic Starter

succes met proces voor geborgen gebrek?

#1 , 04 mar 2010 16:47

Ik heb een huis in september gekocht, na een lange droge zomer. Mijn architect heeft alles gecheckt en gemeten ivm vochtproblemen. Niets; NU staat er 10cm water in de kruipkelder en is er insijpelend vocht in de andere keldere. Ik vermoed dat een slecht drainage in de tuin (en een braakliggende buurgrond die ook onder water staat) er mee te maken heeft. Wat ik nu wil weten of iemand met succes een proces heeft gedaan aan de vorige eigenaars, en wat ze erbij gewonnen hebben? Ik wil weten of het financieel wel de moeite is de miserie van een lang proces aan te gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio
Topic Starter

#2 , 07 mar 2010 12:52

Niemand hier die het gewaagd heeft ooit een proces te beginnen en me zijn ervaring kan vertellen????

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#3 , 09 mar 2010 15:25

geachte heer,

in principe kan u een schadevergoeding vorderen van de verkoper bij gebreken aan het pand.

Dit kan uiteraard enkel voor verborgen gebreken.

Doch, de verkoper dient enkel in te staan voor verborgen gebreken die hij kende of behoorde te weten.

Ik stel vast dat U een architect raadpleegde... Was dit voor de koop of na de koop. Indien immers de architect voor de koop werd gecontacteerd en geen problemen ontdekte, zal het moeilijk aan te tonen zijn dat het een gebrek betrof dat de verkoper kende.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Reclame

bartvdv

#4 , 09 mar 2010 15:43

Water in de kelder hoeft geen verborgen gebrek te zijn, want dan is een venster dat wat moeilijk sluit of niet opengaat dat ook. Tenzij je natuurlijk expliciet gevraagd zou hebben of de kelder het ganse jaar door droogstaat...

Gaat het om een recent huis? Of een huis dat er al 20 jaar staat? Mogelijk gaat het om een gebied met een hoge grondwaterspiegel en sijpelt er water binnen. Mocht het een drainaigeprobleem zijn of een slechte afvoer, dan zouden de muren wak blijven staan en zouden er elders in de kelder sporen moeten zijn van vocht.

Ik geef je dus weinig kans op slagen.

Terug naar “Kopen”