Malafide makelaar

demonen
Topic Starter

Malafide makelaar

#1 , 01 aug 2025 14:55

Mijn huis staat sedert 4 maanden te koop via een vastgoedkantoor. Er zijn al meerdere kandidaten geweest en de meesten vinden de prijs te hoog en anderen haakten af wegens andere redenen. De makelaar heeft mij regelmatig onder druk gezet om de prijs te doen dalen, hetgeen ik weiger. Afgelopen dinsdag kwam een kandidaat die al zijn zinnen op het huis had gezet en donderdag kwam die mens terug met een aannemer (het huis heeft een grote renovatie nodig). Toen ze weggingen sprak ik met de makelaar en ik zei "dat ziet er goed uit". Hij antwoordde dat die kandidaat koper hem dinsdag had gezegd dat hij de vraagprijs nooit zou betalen. Ik antwoordde dat hij wist dat ik niets van de prijs ging afdoen. Toen begon hij mij uit te kafferen dat die kandidaat koper door mijn schuld een aannemer voor niets had laten komen. Dit alles wijst impliciet erop dat hij tegen die kandidaat koper gezegd heeft dat ik de prijs had laten zakken hetgeen dus niet zo is. Ik heb mij bij zijn firma beklaagd over deze malafide praktijk en wens dus niets meer met die makelaar te maken te hebben. Mijn vraag: is dit een strafbaar feit?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2025 15:05

Ik zou niet weten wat daar strafbaar aan is.

Verwacht u dat de makelaar bezoeken doet met kandidaten die geïnformeerd zijn dat u alleen aan de vraagprijs zal verkopen? Daar komt geen enkele kandidaat-koper naartoe.

U kan de overeenkomst opzeggen volgens de voorwaarden in het contract. Bijna steeds 6 maanden (wettelijk maximum) met een opzegtermijn van 1 maand. Veel kans dat op deze manier het immokantoor ook de samenwerking niet wil verder zetten. Als ze geen kans op een verkoop zien, kost hen dat alleen maar tijd en geld.

demonen
Topic Starter

#3 , 01 aug 2025 15:34

Ik zou niet weten wat daar strafbaar aan is.

Verwacht u dat de makelaar bezoeken doet met kandidaten die geïnformeerd zijn dat u alleen aan de vraagprijs zal verkopen? Daar komt geen enkele kandidaat-koper naartoe.

U kan de overeenkomst opzeggen volgens de voorwaarden in het contract. Bijna steeds 6 maanden (wettelijk maximum) met een opzegtermijn van 1 maand. Veel kans dat op deze manier het immokantoor ook de samenwerking niet wil verder zetten. Als ze geen kans op een verkoop zien, kost hen dat alleen maar tijd en geld.
Ik heb 4 makelaars een schatting laten maken en ik heb dus een zeer goed beeld over de waarde van mijn woning. De prijs die ik vraag is marktconform.

Reclame

Lanox

#4 , 01 aug 2025 15:48

Ik heb 4 makelaars een schatting laten maken en ik heb dus een zeer goed beeld over de waarde van mijn woning. De prijs die ik vraag is marktconform.
Ik moet de eerste makelaar nog tegenkomen die de prijs van het pand van een potentiële klant niet overschat.

lukasi

#5 , 01 aug 2025 16:15

Je bent je huis aan het verbranden.
En na 4 maand ga je nooit je vraagprijs krijgen.
Ik twijfel er aan of je het zelf verkocht krijgt aan een nieuwe prijs die 10% lager ligt dan de huidige vraagprijs.

Veel mensen schatten de waarde van eigen woning altijd een pak hoger in. Juist door de emotionele waarde die het voor hen heeft.
Een makelaar zal op onafhankelijke wijze een prijszetting geven. Eventueel kan je dit aan de hand van een checklist zelf nagaan.

Een woning die marktconform is geprijsd , is meestal binnen de 14 -20 dagen verkocht.
Zeker in deze periode

mava105

#6 , 01 aug 2025 16:37

Destijds bepaalde ik de prijs van een woning op basis van volgende manieren.
1 ik liet een beedigd schatter de waarde bepalen
2 ik liet een notaris de waarde bepalen
3 ik maakte zelf een schatting aan de hand van enige hulpmiddelen, zoals KI, opervlakte inhoud, ouderdom en vergelijkingspunten
4 ik nam een gemiddelde van al deze waarden
en die gebruikte ik dan zal er meestal niet ver naast.
Ik heb zo voor mijn werkgever meer dan 100 panden verkocht.

KJ86

#7 , 01 aug 2025 20:08

Wat dat ik niet snap, is waarom dat je moeilijk doet tegen de makelaar. Die werkt onder no cure, no pay. Jij kan niks verliezen. Je moet alleen vriendelijk herhalen dat de vraagprijs gelijk is aan de verkoopprijs.
Van je prijs doen is inderdaad niet nodig, vatgoedhandelaars doen dat ook niet en als je te duur bent, haalt de tijd die prijs wel in.

CityBird

#8 , 01 aug 2025 21:17

Wat dat ik niet snap, is waarom dat je moeilijk doet tegen de makelaar. Die werkt onder no cure, no pay. Jij kan niks verliezen. Je moet alleen vriendelijk herhalen dat de vraagprijs gelijk is aan de verkoopprijs.
Van je prijs doen is inderdaad niet nodig, vatgoedhandelaars doen dat ook niet en als je te duur bent, haalt de tijd die prijs wel in.
Inderdaad. Waar is er hier een probleem.

Terug naar “Kopen”