Beëindigen overeenkomst met immo - welke gevolgen/kosten?

Spip71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beëindigen overeenkomst met immo - welke gevolgen/kosten?

#1 , 12 mei 2025 15:06

Wij gingen een overeenkomst aan met een Immokantoor maar zijn hierover om diverse redenen niet tevreden.

In het contract staat dat we de overeenkomst op het einde van haar looptijd (die bedraagt zes maanden) mogen beëindigen (voorwaarde: uiterlijk 1 maand van tevoren een aangetekende brief sturen).

Bij artikel 4 van de overeenkomst (ereloon en kosten) staat dat de makelaar de "werkelijke kosten gemaakt in het kader van zijn opdracht" mag aanrekenen, ongeacht of de bemiddellingsopdracht al dan niet werd gerealiseerd. De vastgoedmakelaar bezorgt een overzicht van deze kosten alsook de stavingsstukken. Het kantoor heeft een bord aan onze gevel opgehangen, liet foto's maken (door Frame24, maar die zetten hun tarieven niet op hun website) en er waren de voorbije maanden een vijftal huisbezoeken. De makelaar liet ten slotte ook zonder veel overleg een zogenaamde render maken van onze woonkamer. Weet iemand aan wat voor bedrag (welke orde van grootte) we ons mogen verwachten?

Wat ons ook niet volledig duidelijk is: stel dat wij NA de beëindiging van de overeenkomst worden benaderd door een koper die nooit een huisbezoek heeft gedaan, maar die toevallig wel in een mailinglist zit van de makelaar en op die manier info over onze woning heeft ontvangen, zijn wij dan het volledige makelaarsloon verschuldigd? Ik stel de vraag omdat de makelaar, sinds wij mondeling hebben aangegeven de overeenkomst mogelijk te willen beëindigen, ons plots maandelijks lange lijsten met mailadressen bezorgt.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Spip

Spip71
Topic Starter

#2 , 17 mei 2025 14:25

Kan iemand ons advies geven?

Thomas_AA

#3 , 17 mei 2025 14:42

Een contract van 6 maanden met 1 maand opzeg is het maximum dat toegelaten is. Zelfs dan heb je nog vroeger de mogelijkheid om op te zeggen, maar mits betaling van een deel van de vergoeding die de makelaar zou gekregen hebben bij verkoop.

Na afloop van de 6 maanden kan dit dus niet! Geen kosten voor foto’s, op de website zetten, plaatsbezoeken, … volledig onwettelijk. Als de makelaar bepaalde attesten heeft aangevraagd, betaal je wel de kost van de attesten zelf maar die blijven dan ook je eigendom.

Makelaar moet een lijst geven na aflopen contract aan contacten waaraan hij precieze en gedetailleerde informatie heeft gegeven. Dus niet zomaar alle huizenzoekers uit de database van zijn kantoor. Het hoeft geen huisbezoek geweest te zijn. De lijsten die je nu wekelijks of maandelijks krijgt, zijn niet hetzelfde.

Zeker dat je een BIV erkende makelaar hebt?

Reclame

mava105

#4 , 17 mei 2025 17:47

Hebben de personen van die mailadressen doorwerkelijk uw pand bezocht, of hebben ze info gevraagd aan de makelaar? Contacteer er eens een paar, en vraag hun of ze interesse hadden in uw pand.

mava105

#5 , 17 mei 2025 17:48

.

Spip71
Topic Starter

#6 , 04 jun 2025 08:24

@Thomas_AA: Onze makelaar is inderdaad BIV-erkend, en alle nodige attesten (EPS, asbest,...) had ik zelf al geregeld en betaald voor we met de makelaar in zee gingen. Is er ergens een instantie waar ik wat meer informatie kan inwinnen (antwoorden op vragen als: binnen welke termijn moet de makelaar mij de lijst geven van personen aan wie hij informatie heeft verstrekt, wat wordt er precies verstaan onder precieze en gedetailleerde informatie, en mag ik de foto's die zijn gemaakt na het beëindigen van het contract en die in mijn bezit zijn nog gebruiken, of blijven die eigendom van de makelaar)?

bosprocureur

#7 , 04 jun 2025 08:41

Die lijst moet u binnen de zeven (werk)dagen ontvangen.

Foto's die de makelaar zelf maakte of bestelde bij een fotograaf kan u zonder hun toelating uiteraard niet gebruiken ivm auteursrecht.

Terug naar “Kopen”