Spijt aankoop huis: snel opnieuw verkopen

HelloWorld!
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Spijt aankoop huis: snel verkopen

#1 , 30 apr 2025 17:24

Dag iedereen,

Ik zal het proberen kort en bondig houden. Ik heb samen met mijn vriendin in februari een huis gekocht (akte getekend in februari). We konden dus genieten van de 2% regristratierechten. Nu, bijna 3 maanden later, hebben we spijt dat we dit huis gekocht hebben. Hier zijn er een aantal redenen voor, maar dit is denk ik niet echt relevant. Feit is dat we beslist hebben om op zoek te gaan naar een ander huis. Op zich is er hier geen haast bij, we zijn aan het rondkijken en als we het perfecte huis vinden, zouden we dat willen kopen en ons huis nu terug verkopen. Dit betekent dus dat dat over een maand kan zijn, maar ook even goed over een jaar, twee jaar,... Ik vraag mij af wat de financiële gevolgen kunnen zijn hiervan. Op het internet heb ik al een aantal zaken gelezen, maar niets recent van na 1 januari 2025. Volgende zaken heb ik gelezen:

Indien we hier minder dan een jaar gedomicilieerd zouden zijn, zouden we een boete moeten betalen. Dit wilt dus zeggen dat we best sowieso een jaar wachten en dan pas beginnen rondkijken naar iets anders.

Indien we binnen de twee jaar terug verkopen, zouden we een deel van de registratierechten kunnen recupereren.

Wanneer we een nieuw huis hebben gevonden, is het belangrijk dat we eerst de akte tekenen van de verkoop van ons huidig huis en pas nadien de akte van de aankoop van het nieuwe huis om zo nog altijd maar 2% registratierechten te betalen en geen 12%.

Zijn dit zaken dat nog altijd kloppen? En waar moet ik nog rekening mee houden? Zijn er bijvoorbeeld zaken over onze lening die ik moet weten wanneer we het huis snel terug verkopen of maakt het voor de bank in principe geen verschil of je je huis na een dag weer verkoopt of na 10 jaar? Ik veronderstel dat er wel meer mensen zijn die tijdens het afbetalen van hun lening beslissen om te verhuizen, maar zo snel al... Ik weet ook dat er zo iets bestaat als een pandwissel?

Alvast bedankt :)

Reclame