Ik ben met 'n buurman een paar maanden geleden overeengekomen om een weideland van 70are te kopen.
We zijn initieel overeengekomen voor 50.000 €, we hebben mekaar de hand geschud om de koop in eer te bevestigen.
Een tweetal weken later komt die buurman terug bij me langs en meldt me dat 50.000 € niet voldoende is, maar dat ie 55.000 € wil.
Ondertussen stel ik vast dat het hekwerk en een deel van de afsluiting van het weideland zijn verdwenen.... gedemonteerd door de verkoper.
Teneinde uit de impasse te geraken, trek ik mijn bod op tot 52.500 € en de verkoper gaat nogmaals akkoord.
We schudden mekaar terug de hand om de koop in eer (als dit voor de verkoper bestaat) te bevestigen.
Vervolgens vraagt de verkoper me om mijn gegevens om bij zijn notaris een compromis te laten opstellen.
Hierop ontvang ik van zijn notaris het compromis, met weliswaar de vermelding dat ik als koper zou moeten instaan voor de kosten van attesten, opvragingen, bodemonderzoek en dergelijke meer.
Aangezien normaliter de verkoper moet instaan voor deze kosten heb ik dit aan de notaris van de verkoper gemeld, die me bevestigde dat dit totaal ongebruikelijk is wat de verkoper wou. Hierop past de notaris van de verkoper het compromis aan zodat de kosten ten laste vallen van de verkoper.
Na ontvangst van de aangepaste compromis reageert de verkoper niet meer..... tot ik plots vorige donderdag een brullende telefoon krijg van de verkoper dat hij niet akkoord is met de wijzigingen die zijn eigen notaris heeft aangebracht aan de compromis en dat de verkoop niet doorgaat !
De volgende ochtend belt hij me terug op en meldt me dat hij 60.000 € voor het weiland wil, waarop ik meld dat hij realistisch moet blijven en zich aan de overeenkomst zoals vastgelegd in de compromis moet houden.
Op zondag (3 dagen na de brullende telefoon) blijkt dat de verkoper met een derde partij een andere compromis wel heeft ondertekend.
Dit werd mij bevestigd door zijn notaris die op maandagochtend een getekende compromis van de verkoper kreeg.
De verkoper verandert dus continu van mening, en wil kost wat kost z'n prijs omhoog krikken zonder zich aan de voorwaarden in de compromis die hij zelf bij zijn eigen notaris heeft laten opmaken.
Het opgemaakte compromis lijkt me een sluitend bewijs dat er wel effectief een verkoopovereenkomst was.
Welke stappen kan ik nu als koper zetten ? Ik wil dat weiland echt kopen want ik wil een manège beginnen, en dan heb ik dat weiland effectief nodig.
De verkoper is hier blijkbaar van op de hoogte en wil m'n plannen duidelijk dwarsbomen, da's blijkbaar z'n persoonlijkheid volgens andere buren die ook al diverse problemen met de verkoper in kwestie gehad hebben..