Dit weekend hebben mijn partner en ik een huis gekocht via een immo-kantoor. Het compromis werd reeds ondertekend en daarin staat dat het voorschot (10% van de aankoopprijs van de woning) binnen de 7 werkdagen via overschrijving moet overgemaakt worden op rekeningnummer x (rekeningnummer van de verkoper, niet van het immokantoor, omdat zij dit bedrag dan kunnen gebruiken om hun eigen voorschot te betalen voor de nieuwe woning die zij aankopen). Mondeling werd ons dan gezegd dat we in de mededeling moesten vermelden dat het gaat om een voorschot voor de aankoop van de woning. Wij zagen geen graten in het feit dat de betaling van het voorschot via overschrijving geregeld zou worden, maar nu hebben we gehoord dat dit blijkbaar geen goed idee is en dat het beter is om het bedrag contant te betalen en een schriftelijk bewijs te vragen dat we het voorschot hebben betaald (i.p.v. een rekeninguittreksel).
Nu was mijn vraag of het inderdaad een probleem is om het voorschot via overschrijving te betalen (en waarom? wat zijn de gevaren/risico's?) en indien het inderdaad een slecht idee is om het via overschrijving te doen: is er nog de mogelijkheid om het voorschot contant te gaan betalen aangezien wij het compromis (met daarin de bepaling over de wijze waarop het voorschot betaald moet worden) ondertekend hebben.
Alvast heel erg bedankt voor alle informatie!