Voorschot voor de aankoop van een huis: wijze van betaling?

Nenya
Topic Starter

Voorschot voor de aankoop van een huis: wijze van betaling?

#1 , 24 feb 2010 13:18

Dit weekend hebben mijn partner en ik een huis gekocht via een immo-kantoor. Het compromis werd reeds ondertekend en daarin staat dat het voorschot (10% van de aankoopprijs van de woning) binnen de 7 werkdagen via overschrijving moet overgemaakt worden op rekeningnummer x (rekeningnummer van de verkoper, niet van het immokantoor, omdat zij dit bedrag dan kunnen gebruiken om hun eigen voorschot te betalen voor de nieuwe woning die zij aankopen). Mondeling werd ons dan gezegd dat we in de mededeling moesten vermelden dat het gaat om een voorschot voor de aankoop van de woning. Wij zagen geen graten in het feit dat de betaling van het voorschot via overschrijving geregeld zou worden, maar nu hebben we gehoord dat dit blijkbaar geen goed idee is en dat het beter is om het bedrag contant te betalen en een schriftelijk bewijs te vragen dat we het voorschot hebben betaald (i.p.v. een rekeninguittreksel).
Nu was mijn vraag of het inderdaad een probleem is om het voorschot via overschrijving te betalen (en waarom? wat zijn de gevaren/risico's?) en indien het inderdaad een slecht idee is om het via overschrijving te doen: is er nog de mogelijkheid om het voorschot contant te gaan betalen aangezien wij het compromis (met daarin de bepaling over de wijze waarop het voorschot betaald moet worden) ondertekend hebben.

Alvast heel erg bedankt voor alle informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 24 feb 2010 15:43

De VEILIGSTE manier is het voorschot te storten op de rekening van uw
EIGEN notaris.
In de meeste voorgedrukte verkoopovereenkomsten wordt een dergelijke clausule ingelast.

Een overschrijving op rekening van de huidige eigenaars is minder veilig, maar ook niet slecht, en zeker niet slechter dan een cheque.
Bent u met de overschrijving wel zeker dat het op rekening van de JUISTE eigenaar(s) terecht komt. Op wiens naam enz. staat die rekening?

Ik veronderstel dat u met contante betaling een cheque heeft bedoeld.

Een cashbetaling van 10% zal tegenwoordig meestal niet meer mogen, tenzij het bedrag van de aankoop van de woning extreem laag is.

Nenya
Topic Starter

#3 , 24 feb 2010 16:36

De VEILIGSTE manier is het voorschot te storten op de rekening van uw
EIGEN notaris.
In de meeste voorgedrukte verkoopovereenkomsten wordt een dergelijke clausule ingelast.

Een overschrijving op rekening van de huidige eigenaars is minder veilig, maar ook niet slecht, en zeker niet slechter dan een cheque.
Bent u met de overschrijving wel zeker dat het op rekening van de JUISTE eigenaar(s) terecht komt. Op wiens naam enz. staat die rekening?

Ik veronderstel dat u met contante betaling een cheque heeft bedoeld.

Een cashbetaling van 10% zal tegenwoordig meestal niet meer mogen, tenzij het bedrag van de aankoop van de woning extreem laag is.
Beste,
de rekening staat op naam van de eigenaars, het rekeningnummer is met de hand ingevuld op het compromis (rekeningnummer overgeschreven van de bankkaart van de eigenaars en gedubbelchecked door alle partijen). Mondeling werd ons gezegd door de makelaar dat we in de mededeling van de overschrijving dan zeker ook moesten vermelden dat het om een voorschot gaat voor de aankoop van woning op adres x.
De verkopers stonden zelf ook op het punt om een nieuwbouwwoning aan te kopen en hun compromis ging getekend worden nadat wij onze compromis hadden ondertekend (bij hetzelfde immo-kantoor, dus ik veronderstel dat zij dus hun voorschot op dezelfde manier moeten betalen en dat ze ons voorschot waarschijnlijk zullen gebruiken om hun eigen voorschot te betalen).

Reclame

bartvdv

#4 , 24 feb 2010 17:17

Ik zie niet goed in wat het probleem zou kunnen zijn van een overschrijving. De rekeninghouders zijn gekend en er is een schriftelijk bewijs (de overschrijving).

Overschrijven is de veiligste methode. Zelfs als je het rekeningnummer fout overschrijft komt het geld niet op een verkeerde rekening terecht omdat op het rekeningnummer een bewerking wordt uitgevoerd en het resultaat van die bewerking moet overeenkomen met de laatste twee cijfers van het rekeningnummer.

Een bankchecque of gecertificeerde checque is ook een goede manier. Twee schuine strepen door de checque trekken maken dat de checque op een bankrekening moet gezet worden. Dus dan is er weer een papieren bewijs.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2010 18:55

Doe deze betaling via de bank aan de balie - dan hebt u een aantal papieren bewijzen en laat de bank de rekeningnr van de compromis overnemen.
Als er dan een fout is is het door de bank gedaan dus extra bewijs.

Terug naar “Kopen”