Overmacht inroepen bij verkoop woning aan verlaagd btw tarief

Bountyke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overmacht inroepen bij verkoop woning aan verlaagd btw tarief

#1 , 28 jan 2025 12:34

Hallo,

Mijn partner en ik zijn uit elkaar maar hebben samen een woning gekocht aan het verlaagde btw tarief. 6% betaald ipv 21%. Voorwaarde 5 jaar in de woning te blijven. Ik kan wel overmacht inroepen maar mag ik voor mezelf een andere woning kopen met de centen die ik overhoud van verkoop met meerwaarde en de eigen centen die ik erin heb gestoken. Woning is goedkoper dan onze huidige woning waardoor ik minder moet bijlenen. De woning heeft uiteraard een meerwaarde doordat ik met eigen middelen nog geïnvesteerd heb.

Meeboo

#2 , 28 jan 2025 13:17

Als u niet aan de voorwaarden voldoet zal u de resterende BTW dienen bij te betalen

Lanox

#3 , 28 jan 2025 14:29

Het één of niets met het ander te maken. Uiteindelijk doet u met uw geld wat u wil. De belangrijkste vraag voor u zal zijn of men overmacht gaat aanvaarden of niet. Dit gaat bepalen of u het restbedrage en/of een boete zal moeten betalen en hoeveel dit juist gaat zijn.

Reclame

Bountyke
Topic Starter

#4 , 28 jan 2025 15:52

Ok dank u. Weet iemand bij wie ik de juiste informatie kan verkrijgen? De belastingsdienst waarschijnlijk maar ik weet niet hoe dit te vinden.

KVerduyckt
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#5 , 20 apr 2025 09:05

U moet nakijken onder welk regime voor de 6% u valt. Het document kunt u vinden via de website van FOD Financiën.

Terug naar “Kopen”