Aankoop tot woning blijkt bureel te zijn in basis akte

Sfg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop tot woning blijkt bureel te zijn in basis akte

#1 , 15 jan 2025 16:50

Hallo,

Ik zou graag een beetje duidelijkheid of tips willen over het volgende:

Ik heb net een bod gedaan op een appartement (volledig ingericht als volwaardige huisvesting met alles erop en eraan) dat goedgekeurd is en heb nadien mijn huidig appartement ook verkocht (bod aanvaard) maar bij beide nog geen gelofte getekend.

Nu krijg ik telefoon van mijn notaris dat het appartement dat ik wil kopen eigenlijk helemaal geen appartement is. Maar in de basis akte als ‘bureel / woonruimte/ dagverblijfplaats’ wordt omschreven.

Na de gemeente te contacteren en de dienst vergunningen is niemand er wijzer uit geworden, terwijl de tegenpartij en notaris van de tegenpartij beweert dat het wel een vergunning heeft. Maar deze niet kan / wil tonen.

Wat kan ik doen?
Ik wil niet straks op straat staan omdat mijn huidige woning verkocht is. En ik wil ook niet half mijn spaargeld kwijt door de verkoop te annuleren en de koper van mijn pand 10% te betalen.
Of nog erger het pand dat ik wilde kopen dat blijkt misschien geen woning te zijn ook nog eens 10% te betalen als ik afhaak.

Wat zijn mijn opties?

Sfg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2025 03:00

Hi!
Het is op het eerste verdiep,
En de basis akte is uit 1997, terwijl de verkoper het nog maar 10 jaar geleden aangekocht heeft.
Het heeft ook geen busnummer volgens de gemeente en is nog maar recent aangevraagd. Maar heeft nog geen goedkeuring gekregen.

Reclame

Terug naar “Kopen”