inboedel aangekocht huis verdwijnt

Nynorsk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

inboedel aangekocht huis verdwijnt

#1 , 12 mei 2024 18:13

Beste leden van dit forum,

Onlangs heb ik een oude boerderij in de streek rond Kortrijk aangekocht. De voorlopige verkoopovereenkomst werd getekend, de akte is nog niet verleden.
In die overeenkomst werd vastgelegd dat ik de inboedel (onroerende goederen) van dit huis mee overneem.

Dit was enerzijds een gunst naar de verkopers toe omdat het een hele klus zou worden om die boerderij leeg te halen, anderzijds staan er enkele zaken waarin ik nog interesse had. Een beetje de bluts met de buil, een hoop rommel en een paar leuke dingen dus.
De inboedel werd niet opgelijst.
Nu heb ik vastgesteld dat de verkopers (er zijn er drie, deze boerderij zat in verdeeldheid) spullen uit dit huis blijven weghalen. Ze komen toe met lege wagens, en ze vertrekken met volle wagens. Al tweemaal gezien en ook mensen uit de buurt bevestigen dit. Ik kan dit eigendom natuurlijk niet betreden, ik weet niet wat er precies wordt meegenomen. Het compromis stelt nochtans heel duidelijk dat de onroerende goederen in dit huis mee zijn besloten in de verkoop.

Ik heb de mensen in kwestie er op aangesproken en zij spraken over persoonlijke spullen die ze vergeten waren in dit huis. Ondertussen zijn ze nog een paar keer langs geweest, vanaf dan 's nachts.

Ik ben bereid om die mensen daar nog eens op aan te spreken, maar geduld heeft ook z'n limieten. Wat zijn mijn opties als deze 'plunderingen' blijven doorgaan?

Luc6580
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2024 18:27

Je hebt een onroerend goed gekocht.
Meubels en inboedel zijn roerend en mogen dus meegenomen worden.

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2024 18:54

Ofwel heb je het 2 keer fout geschreven bedoel je wel degelijk roerende goederen, ofwel is in de overeenkomst alleen sprake van het onroerend goed en mogen ze de inboedel uiteraard meenemen.

Reclame

Nynorsk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2024 19:17

Inderdaad, de roerende goederen dus! Meubels, glazen, landbouwalaam ...

Nynorsk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2024 19:56

Uit het compromis : 'In huidige verkoop zijn alle roerende goederen inbegrepen. Deze roerende goederen zullen kosteloos worden overgenomen door de koper. De roerende goederen worden overgelaten in de staat waarin deze zich op heden bevinden, zonder enige vrijwaring vanwege de verkoper voor welke gebreken dan ook, zowel zichtbare als niet-zichtbare'

Nynorsk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mei 2024 20:02

Je hebt een onroerend goed gekocht.
Meubels en inboedel zijn roerend en mogen dus meegenomen worden.
Mijn excuses voor de verwarring roerend / onroerend. Zie citaat uit het compromis hierboven. Roerende goederen zijn in de koop inbegrepen. Dit was een gunst van mij ten aanzien van de verkopers. Ik neem de rommel en de goede zaken over. De gebouwen zijn bijeengeteld meer dan 150 meter lang en staan bovendien aardig vol. Ik sta niet te springen voor juridische acties, maar dit is volstrekt onfatsoenlijk. Heb ik ongelijk? Zie ik iets over het hoofd? Het grote probleem is hier denk ik dat er niks is opgelijst, maar door de omvang van het aantal goederen was dit ook niet zo'n dankbare taak.

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2024 05:39

Dan heb je uiteraard een punt. Verkopers mogen niet de interessante zaken eruit halen en de rommel laten staan.

Zijn het specifieke goederen die voor jou waarde hebben? Weet je of die er momenteel nog zijn?

Ik zou alleszins al direct de notaris contacteren en deze mee in het bad trekken. Je kan wat dreigen dat op deze manier de akte niet wordt verleden, maar je bent natuurlijk zelf akkoord gegaan dat een inventaris niet nodig is.

Franciscus
Berichten: 38688

#8 , 13 mei 2024 17:17

Klopt hebben dat indertijd ook gedaan bij aankoop woning van schoonouders... stond beschreven dat de roerende goederen en ook het tuinmateriaal dienstig voor onderhoud enz mee overgenomen was voor een bedrag van X Bfr.
Toen er verhuisd werd bleken ook alle gordijnen verdwenen en quasi alles waar nb voor betaald was.
Eerste stap was notaris - tweede stap was op hun huidig adres (een appartement) eens een babbeltje gaan doen. Hebben zowat alles terug mee gekregen.. de kruisbeelden mochten ze houden.

Terug naar “Kopen”