Isolatieplicht

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Isolatieplicht

#1 , 25 nov 2023 13:04

Net zoals vele andere vruchtgebruikers woon ik héél alleen in een veel te groot huis dat niet kan verkocht worden omdat het me maar gedeeltelijk toebehoort. De waarde van mijn deel en het vruchtgebruik is onvoldoende voor iets anders te kopen. Dat is niet erg er zijn duizenden mensen in dit geval. De gas is al 2 jaar afgesloten en van de 469 vierkante meter die een paradijs zijn in de zomer is er een kleine 50 vierkante meter perfekt geïsoleerd voor de winter. Het volledige huis is minstens G maar de 2 kleine winterruimtes zijn zeker B en kunnen zelfs naar A of energiepositief mits zonnepanelen en batterij. Wat met de isolatieplicht die op ons afkomt en waarschijnlijk telt voor het volledig gebouw? Mijn bewezen energieverbruik is quasi niets van elektriciteit en een paar zakjes pellets. Zal ik en de medeeigenaars verplicht worden om het volledig gebouw te isoleren alhoewel niet verwarmd? Ik had graag mijn huis gedeeld met anderen maar heb ondertussen begrepen dat dit wettelijk niet kan.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2023 16:16

Epc, vraag er meerdere... er zal wel eens een B bijzitten zeker :mrgreen:

Volgens mij was er voorlopig enkel isolatieplicht bij verkoop/koop
Als je niet verkoopt, moet je niks

Luc6580
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2023 10:50

Toch alleen bij "koop" en niet bij "verkoop"?

Reclame

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2023 09:43

De renovatieplicht geldt slechts voor eigenaars wiens akte verleed vanaf 01/01/2023.

Ik veronderstel dat jij al langer zakelijk gerechtigde van deze woning bent? Dan heb je geen renovatieverplichting.

Niet te verwarren met de isolatie- en dubbelglas verplichting bij verhuur van een woning in Vlaanderen, daar is minimale dakisolatie wel verplicht en overal dubbel glas in de leefruimtes (living, keuken, slaapkamer, badkamer...)

bosprocureur
Berichten: 6878

#5 , 06 dec 2023 10:31

Zal ik en de medeeigenaars verplicht worden om het volledig gebouw te isoleren alhoewel niet verwarmd? Ik had graag mijn huis gedeeld met anderen maar heb ondertussen begrepen dat dit wettelijk niet kan.
Is een vorm van kostendelend samenhuizen geen oplossing in uw geval? Iedere bewoner deelt dan in de kosten, maar is geen huurder.

Natuurlijk wel rekening houden met het feit dat het huis niet opgedeeld wordt in meerdere woongelegenheden (omgevingsvergunning twijfelachtig), maar dat het hele huis voor iedereen (op papier) ter beschikking blijft. In een "normaal" gezin respecteert met toch ook ieders privacy?

Terug naar “Kopen”