Verloren eigendomsakte

SarahB40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verloren eigendomsakte

#1 , 01 nov 2023 19:49

Beste,

Ik hoop hier wat raad in te winnen voor een probleem dat ondertussen al bijna 2 jaar aansleept.
Ik begin tamelijk wanhopig te worden, alsook verloopt binnenkort mijn hypotheek lening, dus de tijd begint te dringen.

Maart 2022 heb ik bod gedaan op het huisje van mijn buurvrouw, deze was toen enkele maanden overleden en ik had al aangegeven aan de familie dat ik wel geïnteresseerd was in eventuele aankoop.
Het betreft een heel klein arbeidershuisje van 1 are dat grenst aan mijn woning.
Met de aankoop van dit huisje, zou ik mijn tuin kunnen vergroten, op dit moment beschik ik enkel over een klein koertje.

Mijn bod werd aanvaard en ik heb contact opgenomen met de bank voor een hypothecaire lening, toen nog juist op het goede moment, waardoor ik een nog zeer gunstig vast tarief heb kunnen krijgen.
Echter na enkele weken laat de (kandidaat) notaris weten, dat er problemen zijn met de eigendomsakte, namelijk de familie blijkt hier niet over te beschikken.
Hij doet verder onderzoek, maar kan nergens een akte vinden, enige akte die hij kan vinden dateert van 1920 waar er erfpacht wordt aangegeven, maar geen verdere info van eigenaar of overdracht van erfpacht, ook een akte van 1873 geeft geen verdere info.
In alle voorgaande jaren is het huisje steeds van moeder op dochter gegaan via erfenis, er is nooit een akte nodig geweest en dus is hier nooit het probleem naar boven gekomen.
We hebben zelf navraag gedaan bij kadaster, deze leveren zonder probleem eigendom af op de familie, alsook worden de successierechten voor het pand in rekening gebracht, maar volgens de notaris niet voldoende om eigendom te bewijzen.

Notaris laat weten dat de enige oplossing is om dit voor te leggen bij de rechtbank en zo het recht "verkrijgende verjaring" in te roepen.
Hij heeft ons ook doorverwezen naar een advocaat die hiermee gekend is.
Vandaar gaat de lijdensweg alleen maar verder... blijkbaar is het recht nog zeer recent en is er nog geen uitspraak in gedaan.
Rechtbank Dendermonde heeft 2 pilootzaken lopende en de advocaat wil deze zaak niet indienen, tot men daar uitsluitsel over heeft.
Dit sleept nu al bijna 2 jaar aan, rechter blijft de zaak uitstellen & ondertussen zelfs al 6 maand niets meer vernomen van advocaat of notaris.
Gezien ik zelf ook geen partij in de zaak ben, mag ik ook geen contact met de advocaat opnemen en heeft hij ook letterlijk gezegd dat hij mij verder geen info zal geven.
De familie zelf, is even moedeloos en berust zich in de zaak...

Ondertussen betaal ik reserveringsprovisie op mijn lening en vanaf maart 2024, bij niet opname, verlies ik de volledige lening.
Met huidige interesten, geen mooi vooruitzicht...
Ook is er met veel moeite (en geld) een sloopvergunning verkregen (voorwaarde van de aankoop) die binnenkort ook zal vervallen.

Mijn vraag naar jullie dus, wat zijn mijn opties? het huisje staat ondertussen leeg en is in verval... Kan ik hier eventueel een soort huur/koop regeling treffen, zo kunnen we beiden verder & moeten we niet op een rechtzaak wachten die misschien nog jaren kan aanslepen...
Ik weet dat de rechtszaak mij veilig zal stellen bij aankoop, maar kan mij niet inbeelden dat er na 150 jaar plots een eigenaar zal opduiken.
Of kan je als particulier nog verder opzoekingen doen, om misschien toch nog iets van akte terug te vinden?

Vriendelijke groeten,
Sarah

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#2 , 01 nov 2023 22:08

Ik vrees dat er niets anders op zit dan wachten. Welke vorm ook kan de overdracht van eigendom niet gebeuren dan na uitspraak. Desgevallend kan u uw schade verhalen op verkopende partij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38678

#3 , 01 nov 2023 22:57

Wie betaalde het K.I.

Reclame

SarahB40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2023 17:48

De familie heeft altijd Ki betaald, kadaster heeft hen ook eigendomsoorsprong afgeleverd, maar volgens notaris niet voldoende…

Lelie60
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2023 16:28

ik veronderstel dat dit niet zo uitzonderlijk is dat er geen aankoopakte is ? Stel één van de vorige eigenaars heeft ooit, misschien meer dan 100 jaar geleden, op een stuk grond dat geërfd werd, gebouwd op dit perceel dan is er toch geen aankoopakte ? Nog nooit geweten dat dit een probleem was voor verkoop. Misschien bestaan er wel aktes van verdeling ?

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2023 22:25

Dit al geprobeerd (of een afspraak op kantoor): https://financien.belgium.be/nl/particu ... egevens#q3 ?
Of een tweede opinie bij een andere notaris?

SarahB40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2023 17:20

Dacht ook dat het niet zo moeilijk kon zijn, gezien er de familie zich al 150 jaar als eigenaar gedraagt en het kadaster dit ook zo ziet, maar toch…
Notaris beweert dat men officiele akte of uitspraak rechtbank nodig heeft

We hebben zo een eigendoms oorsprong, ook niet voldoende volgens de notaris…

Eind deze maand afspraak met andere notaris…

Ik kan hier precies geen foto delen, maar op oorsprong staat verdere info, is het mogelijk als particulier hier verder onderzoek in te doen?

Eigendomsoorsprong:
18/09/1920 Schenking verleden voor notaris Van Hemelrijck, waarbij Eeckhout Marie Urbaine
70ca woonhuis verkreeg te Oudegem, Sie B 452.
21/09/1935 Aankoop verleden voor notaris Van der Donckt, waarbij Roeland Aldegonde de blote
eigendom aankocht van bovenstaand goed, 70ca huis te Oudegem.
10/05/1941 Nalatenschap van Roeland Aldegonde toegevallen aan Jansegers Lucienne voor
1/1 blote eigendom van 70ca huis te Oudegem.
31/10/1950 Ophouding vruchtgebruik op bovenstaand goed ingevolge overlijden Eeckhout

Terug naar “Kopen”