Koper heeft waarborg niet betaald bij tekenen verkoopsovereenkomst

Dréke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Koper heeft waarborg niet betaald bij tekenen verkoopsovereenkomst

#1 , 29 okt 2023 14:07

Verkoop huis, verkoopsovereenkomst getekend op 08/09/23. Op vraag van koper wil deze de akte verleden hebben ten laatste op 31/10/23 (vermeld in de verkoopsovereenkomst). Deze verkoopsovereenkomst vermeld ook dat de koper "bij het tekenen van de verkoopsovereenkomst een bedrag van 10% van de verkoopprijs dient te betalen op rekening van de notaris. Beide partijen komen samen met de notaris overeen de akte te verlijden op 27/10/23. Op 24/10/23 ben ik als verkoper te weten gekomen dat de waarborg nog steeds niet werd betaald op rekening van de notaris. De notaris heeft me hier ook niet over ingelicht. Immokantoor heeft koopster aangemaand deze waarborg ONMIDDELLIJK te betalen. Dit is tot op de dag van het verlijden van de akte (27/10/23) niet gebeurd. Noch is het krediet van de koper in orde. Ik heb de koper dan ook officieel in gebreke gesteld op 27/10/23. Ik weet dat ik nu de koopster vanaf 31/10/23 nog 15 dagen moet geven om alles in orde te brengen. Na deze 15 dagen kan ik de ontbinding van de verkoop vorderen en de 10% waarborg dient betaald te worden als schadevergoeding. Stel dat ik deze schadevergoeding via gerechtelijk procedure moet invorderen, kan het huis dan terug in de verkoop komen of belet deze procedure een nieuwe verkoop? Alvast bedankt

Reclame