Compromis opschortende VW - Quid mondeling akkoord kredietinstelling

edhool
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Compromis opschortende VW - Quid mondeling akkoord kredietinstelling

#1 , 17 jul 2023 13:52

Beste,

graag uw advies omtrent onderstaande vraag zodoende absolute zekerheid te hebben over de situatie.

1) Wij hebben onze woning in het Vlaams Gewest verkocht waarbij er voor de koper een opschortende voorwaarde opgenomen werd in de compromis, ttz het verkrijgen van een hypothecaire krediet (4 weken - bedrag max het aankoopbedrag aan marktconforme rente)
2) tijdens deze tweede week heeft de koper aan onze makelaar laten weten dat ze een mondelinge toezegging hebben van hun kredietinstelling.
3) mogen wij ervanuit gaan dat de koop dan ook definitief is? Zo ja kunnen wij ook (staan op het punt om) een compromis ondertekenen voor de aankoop van onze nieuwe woning (met zekerheid) zonder opschortende voorwaarden (lagere aankoopprijs voor ons bedongen indien nihil).
Zo niet, kan de koper alsnog een weigering op papier van hun kredietinstelling aan ons presenteren moest het "mondeling" akkoord dan toch niet doorgaan?

Opmerking: onze notaris is momenteel met verlof, dus ik kan niet direct een antwoord krijgen op mijn vraag.

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord.

Mvg,
edhool

Franciscus
Berichten: 38678

#2 , 17 jul 2023 14:38

Bij mijn weten telt enkel het definitief dus op papier bewijs.
Dus opletten...

edhool
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2023 15:01

Dank u Franciscus voor uw snelle reactie. We zullen het vervolgtraject met de nodige voorzichtigheid bewandelen. Best nemen we dan ook een opschortende voorwaarde op van een tweetal weken bij onze aankoop totdat we zekerheid hebben over onze verkoop.

Reclame

Terug naar “Kopen”