Huis aangekocht maar er zitten huurders in.

heidegrond
Topic Starter

Huis aangekocht maar er zitten huurders in.

#1 , 28 sep 2009 17:24

Beste,
Wij hebben in september een huis gekocht, wij wisten dat dit pand verhuurd werd, doch de bestaande huurovereenkomst van de verkoper met de huidige huurders was niet geregistreerd .Klopt het als het verlijden van de akte is gebeurd, ik een nieuw huurcontract moet opmaken en, dat ik na 3-maanden zelf het pand kan innemen?
Hoe maak ik zo een contract op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 sep 2009 10:41

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘treedt de verkrijger...in de rechten en verplichtingen van de verhuurder’ houdt in dat de bestaande huurovereenkomst ongewijzigd voort bestaat. U kan m.a.w. geen nieuw huurcontract opmaken

Indien u het pand zelf wil bewonen dan dient u de huur op te zeggen met inachtneming van art.3,§2 en 9 Woninghuuwet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

styntjes

#3 , 27 okt 2009 21:03

ik heb ook een huis gekocht met een "huurder" in
het is te zeggen , er staat nergens iets op papier
ik had goed verstaan dat je hem drie maand opzeg moet geven

maar de tweede maand is nu bena gedaan , maar hij heeft nog altijd geen huur betaald , en ik zie hem ook niet van plan om dat te doen
kan ik hem er nu niet gewoon uitstampen ???

Reclame

Vandebos

#4 , 27 okt 2009 21:12

Nope alleen de botten van een deurwaarder kunnen dat op bevel van een vrederechter. En alleen als je die deurwaarder € 1500 voorschiet voor het stampen. Zijn botten verslijten nogal snel zie je...

styntjes

#5 , 27 okt 2009 22:01

getver :)
en wat als hij na zijn drie maand opzeg nog altijd niet weg is ?,

Vandebos

#6 , 27 okt 2009 22:53

ok eventjes serieus.

ten eerste een aangetekend schrijven naar de huurder waarin je hem aanmaant binnen de 10 werkdagen na kennisname van de brief de achterstallen te betalen.

Heb jij 2 weken na het verzenden van de brief je betaling niet ontvangen dan dien je een verzoekschrift 1344bis Ger. W. in bij het lokale vredegerecht. In de link onderaan dit bericht vind je een voorbeeld dat je perfect kan aanpassen aan jouw geval.

punten die ik zeker zou verzoeken:

proceskosten voor verliezende partij.

Verbreken van huurovereenkomst en recht om uit zetten.

Toewijzen van de huurwaarborg voor derving achterstallen.

Huurder veroordelen tot betalen achterstallen en aanrekenen gerechterlijke intrest.

Huurder niet vrij te stellen van eventuele huurschade.

Vonnis uitvoerbaar te verklaren.

Dan zal je hem eventueel nog moeten laten uitzetten door een deurwaarder maar dan heb je alles al klaar staan en moet je niet op dat ogenblik met het hele circus beginnen...

styntjes

#7 , 27 dec 2009 13:09

voila , het is me gelukt , hij gaat er op 1 januari uit

nu heb ik nog wel wat vraagjes

zijn er misschien nog wat papieren die ik moet regelen , nu ik er zelf ga intrekken

ivm electriciteit , water, .......

Vandebos

#8 , 27 dec 2009 16:42

yup de meters van de nutsvoorzieningen dien nog naar jouw naam overgezet te worden, anders loop je het risico op te draaien voor zijn kosten. vraag bij de intercommunale watermaatschappij deze formulieren aan, idem voor de stroomleverancier.

Heb je de documenten in kwestie niet voor 1 januari, dan kan je samen met de huurder een documentje opstellen waarin de standen worden opgenomen. Dit zou een simpel word document kunnen zijn in tweevoud in de zin van:

Stad, datum
adres

Heden hebben MR X en MR Y de standen van de water en stroomtellers genoteerd bij het uittreden van X als huurder uit het pand gelegen te , adres.
De stroomtellers:

EANcode, stand
EANcode, stand

Watertellers

Registratienr, stand
Registratienr, stand

Beide partijen verklaren dat de hier genoteerde standen de correcte situatie weergeven op 01/01/2010.
Opgemaakt in tweevoud waarvan één voor X en één voor Y.

Handtekening X en Handtekening Y beiden gedateerd.

Terug naar “Kopen”