Een vraagje

dakwerker
Topic Starter

Een vraagje

#1 , 19 dec 2009 19:29

Hoi
Ik weet niet of dit op de juiste plaats staat maar mijn vraag is de volgende.
Ik heb een huis gekocht en nu duikt er plots problemen op met de verkoper.
Het gaat om het volgend
""Eigendomsrecht
De koper zal het eigendomsrecht van de verkochte goed verkrijgen vanaf het ondertekenen van de notariële akte en betaling van de koopsom.
Partijen komen overeen dat de koper, na betaling van het voorschot, het genot krijgt met ingang van 21 december 2009 onder uitdruklelijke voorwaarde van een brandverzekering en overdracht van water-, gas en elektriciteitsmeter ""
Nu we bijna zover zijn kreeg ik vandaag bericht dat ik de sleutel niet krijg! Wat moet ik nu doen
Volgende week komen architect en verschillende aannemer kijken voor hun werk en offertes deze kunnen ook niet binnen dan.
mvg
Andy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2009 19:32

raadpleeg best uw notaris - in principe is er een overeenkomst vanaf het ogenblik van akkoord ook mondeling -
In deze materie zijn er echter veel wolfijzers en schietgeweren zodoende
Wanneer wordt de akte verleden??

dakwerker
Topic Starter

#3 , 19 dec 2009 19:34

Zo rap mogelijk we hopen binnen 4 weken al op de verkoopsovereenkomst staat 3 maanden

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2009 19:37

Uw notaris en de verkoper zullen toch moeten zorgen voor een aantal documenten en certificaten - ik weet niet of het zo snel kan op 4 weken

dakwerker
Topic Starter

#5 , 19 dec 2009 19:39

Dit zou reeds bijna voledig in orde zijn volgens de notaris 4 weken zou alles in orde kunnen zijn :idea:

j.demoor

#6 , 21 dec 2009 09:26

“Art.543.Men kan op de goederen, of een recht van eigendom, of enkel een recht van GENOT, of enkel een recht van erfdienstbaarheid hebben.”(Burgerlijk Wetboek).

‘genot...(in ) het genot van...,het genoemde tot zijn beschikking hebbende...“(van DALE,Groot Woordenboek...‘s Gravenhage Martinus Nijhoff 1976,781).

Ik ga ervan uit dat ‘de koper...het genot krijgt met ingang van 21 december 2009’ komt uit uw onderhandse koopakte die tussen PARTIJEN geldt als koop en dus tussen hen desnoods gerechtelijk afdwingbaar is. Dit houdt in dat de koper vanaf dan het huis tot zijn beschikking heeft,wat niet kan zonder de sleutel te krijgen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dakwerker
Topic Starter

#7 , 21 dec 2009 10:25

Bedankt voor het antwoord. Volgens mij en de makelaar was het ook zo. De verkopers gingen vandaag nog eens overleggen met hun notaris maar deze zou dit ook moeten bevestigen dat de sleutel aan mij toebehoord :idea:

Terug naar “Kopen”