vergoeding verkoop binnen 2 jaar na opzeg huurder

weetabixje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vergoeding verkoop binnen 2 jaar na opzeg huurder

#1 , 09 jul 2022 10:36

Goeiedag,

Even situatie schetsen.
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden door omstandigheden mijn verhuurcontract opgezegd met mijn huurder met als reden om zelf in dit huis te gaan wonen.
Ondertussen woon ik ook ongeveer anderhalf uur in dit huis.

Ik heb echter gestoten op een buitenkans voor een huis. Ik zou hiervoor mijn huidig huis willen verkopen.
Als ik nu echter binnen de 2 jaar verhuis dan zou ik volgens https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst 18 maanden huur verschuldigd zijn aan de huurder.

Mijn vraag :
Wordt dit automatisch gedetecteerd door de overheid en heb ik die schadervergoeding dus sowieso aan mijn broek?
Of is dit eerder de ex-huurder die deze schadevergoeding moet eisen?
Concreet zou immers de ex-huurder er geen punt van maken vermits hij mijn situatie begrijpt, maar ik wil vooral weten wat er hier wettelijk rond vaststaat. Kan bijvoorbeeld de ex-huurder aan dit recht verzaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2022 10:49

Dit is alleen van toepassing als de ex-huurder dit specifiek opeist.

bosprocureur
Berichten: 6884

#3 , 09 jul 2022 13:37

U woont er dus anderhalf jaar van de verplichte 2 jaar.

U wil een huis kopen, en de formaliteiten hieromtrent duren gerust een kleine vier maand. Kan u die 2 maand die nog overblijven niet in het huis blijven wonen ?

Reclame

Terug naar “Kopen”