Onjuiste verklaring koopovereenkomst

Andy1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onjuiste verklaring koopovereenkomst

#1 , 23 mei 2022 20:53

10 jaar geleden hebben wij een woning gekocht. In de koop overeenkomst staat ,, de verkoper verklaard dat het bouwmisdrijf geregulariseerd is,,. Echter zijn we er nu met de verkoop van het huis achter gekomen dat er nog steeds een bouwmisdrijf is en dus nooit geregulariseerd werd. Hierdoor heeft onze verkoop een jaar aangesleept. Gezien de bank van onze koper geen krediet verleende. Een jaar later heb ik het misdrijf kunnen opnemen in het vergunningsregister als ,,geacht vergund,, want een regularisatie zou nooit mogelijk geweest zijn voor dit misdrijf. Nu probeer ik met de persoon die ons het huis verkocht heeft ,10 jaar geleden, gevraagd om tussen te komen in de kosten die we hebben moeten maken voor de landmeter (600euro). Maar dat wilt hij niet doen. Wat zijn in zo een dossier de juridische mogelijkheden? Waar kunnen wij recht op hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 mei 2022 12:04

Je meent sterk te staan op basis van tekst in aankoopakte.

Juridisch is dit vredegerecht. Je kan een verzoening proberen maar als de tegenpartij zijn kat stuurt wordt het procederen. Zelfs zonder advocaat kost je dit geld en tijd. Advocaat aanstellen om mogelijks 600€ te vangen is financiële kamikase.

Blijf rationeel: slik die 600€ en leef verder. Ooit zelf een garagebox verkocht waarbij de opgezegde huurder een stort achterliet. Laten ruimen omdat ik toen in het buitenland zat heeft mij een dikke 500€ gekost. Had kunnen procederen (zonder advocaat) maar heb het rationeel niet gedaan.

Andy1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2022 21:43

Vraag gaat niet alleen over die 600 euro maar kan ik er meer mee,? Onze verkoop en aankoop van het nieuwe huis heeft hiervoor een jaar achterstand opgelopen. Het kan toch niet zijn dat ze u een huis verkopen met de leugen dat bouwmisdrijven geregulariseerd zijn en dan uiteindelijk blijkt dat het helemaal niet het geval is

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2022 21:49

U hebt ook al 10 jaar gehad om te controleren dat dit gebeurd was, als het zo belangrijk voor u is. Om advocaat van de duivel te spelen.

Andy1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2022 21:59

Dat kan je toch niet weten? Het is door de verkoop dat dit aan het licht is gekomen. De notaris en verkoper hebben destijds verklaard in de akte dat er een bouwmisdrijf was maar dat dit geregulariseerd was

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 24 mei 2022 22:23

Dan had u op dat moment al moeten controleren of dat inderdaad geregulariseerd was.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 25 mei 2022 14:00

Quote : " . Echter zijn we er nu met de verkoop van het huis achter gekomen dat er nog steeds een bouwmisdrijf is en dus nooit geregulariseerd werd.

Een bouwmisdrijf blijft een bouwmisdrijf . Dat kan niet veranderd worden ( tenzij het misdrijf afgebroken/verwijderd werd ) .
Een regularisatie ontstaat wanneer niemand een officieel bezwaar in dient ( en na x aantal jaar is dit niet meer mogelijk /want verjaard ) . Is dan " geacht vergund " .

Notaris en verkoper hebben dus op dat ogenblik niet gelogen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Andy1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2022 22:38

Daar gaat het om he,

Er is bezwaar gemaakt door buren waardoor er een PV werd opgesteld voor een bouwmisdrijf. En in de overeenkomst staat dat dit geregulariseerd werd

Terug naar “Kopen”