We willen een duplex kopen en zijn hier al 4 maanden mee bezig sinds er een akkoord is tussen koper en verkoper vwb de prijs.
Dit akkoord is er mondeling gekomen en heb geen schriftelijke bevestiging.
Na enkele maanden is gebleken dat het terras, dewelke ons is aangeboden in de advertentie, niet geregulariseerd is en dus eigelijk het plat dak is van de onderburen.
We voelen ons bedrogen en hebben de verkopers, via de makelaar, laten weten dat we het enkele willen kopen als het geregulariseerd is. Hierop hebben ze mij mondeling laten weten dat ze niet meer aan ons WENSEN te verkopen.
MAAR ik heb geen enkele schriftelijke ontkenning gekregen op mijn e-mails aan de makelaar waarin ik melding maakte van een overeenkomst ivm de prijs en op een aangetekend schrijven waarin ik melding maakte van de overeengekomen prijs, heb ik ook geen antwoord gekregen. Ik interpreteer dit dat ze akkoord gaan met de inhoud van de informatie van de brief, incl de overeenkomst ts koper en verkoper voor wat betreft de vraagprijs.
ELEMENTEN:
* er is geen verkoopsovereenkomst getekend door beide partijen
* we hebben WEL 6 verschillende verkoopsovereenkomsten verstuurd gekregen per e-mail door de makelaar. Zelfs 1 waarin het terras wordt vermeld, hoewel dit niet in de akte staat!!!
* de notaris kan bevestigen dat er aan deze zaak is gewerkt ( hij heeft zelf de bouwovertreding vastgesteld, voordat ik de kans kreeg om te tekenen)
* volgens gemeernte ambtenaar is er weldegelijk een mogelijkheid tot regularisatie ---> eigenaars willen dit niet, omwille van ???
* het pand wordt opnieuw te koop aangesteld en opnieuw met de melding van het illegale terras
KUNNNE WIJ...
1) nog steeds een aankoop afdwingen voordat het verkocht wordt aan een andere koper?
of
2) kunnen wij een 10% schadevergoeding eisen, omdat de eigenaars de verkoop eenzijdig afblazen. Ik heb in een aagetekend schrijven gesteld dat WIJ nog steeds het pand willen kopen, dat we een akkoord hadden ivm de prijs en deze ook vermeld en dat we ervan uitgaan dat wij de kopers van het pand zijn totdat we schriftelijk het tegendeel hebben gecommuniceerd
Er is idd niets getekend, maar er zijn genoeg aantoonbare bewijzen dat er weldegelijk de intentie was om het aan ons te verkopen. Er is sprake van misleidende verkoopspraktijken (= een pand aanbieden waarvan een deel niet behoort aan de eigenaars).
Kan iemand mij aub een antwoord geven op onze vele vragen? We zijn mentaal helemaal kapot van deze zaak en ik zou het erg apprecieren mocht er iemand ons meer weten zeggen voor ik al dan niet juridische stappen onderneem
VRIENDELIJK BEDANKT VOOR UW BIJDRAGEN.