Beste,
U koopt bouwgrond en was op de hoogte van de verkavelingsvoorschriften die bindend zijn voor elke koper die er nadien wil bouwen. Daarna wilt u afwijken van de bouwvoorschriften en krijgt hiervoor geen toelating.
De motivatie van de dienst ruimtelijke orde die u citeert en die waarschijnlijk gewoon werd overgenomen uit het dossier en de verkavelingsvoorschriften zijn toch duidelijk: "inpassing aan de omgeving en de ruimtelijk ordening" om het "groene en open karakter van X straatje te behouden".
Het is de taak van het CBS om de verkavelingsvoorschriften te doen naleven. Ik ben vroeger lid geweest van de adviesraad ruimtelijke ordening in mijn gemeente en kan enkel stellen dat mijn inziens de gemeente hier correct handelt. Pacta sunt servanda, afspraken moeten worden nagekomen. Men kan zomaar niet afwijken van hetgeen werd vastgelegd in de verkavelingsvoorschriften, dan zou de gemeente bij een procedure normaal gezien ongelijk krijgen van de hogere overheid.
Dag Jo,
Ik begrijp natuurlijk uw standpunt. Het feit dat er extra voorschriften zijn vastgelegd, is één. Echter ben ik wel kritisch over het waarom. Van de 30-40 huizen in de straat worden er nu plots zéér strenge extra voorschriften opgelegd voor één perceel dat nog overblijft. Dan stel ik mij toch wel de vraag of die 1 meter verder van de perceelgrens zo'n grote invloed heeft op het open en groene karakter van de straat/omgeving. Beetje arbitrair en uit de lucht gegrepen lijkt mij.
Persoonlijk stel ik mij de vraag hoe zo'n beslissingen genomen worden. Ik ben de eerste die voorstander is van meer groen en open ruimte, ik zou bijvoorbeeld breder willen bouwen maar minder diep, om verschillende redenen: privacy met achterburen en zon/lichtinval (denk ook aan optimalisatie voor duurzame energie). Verder had ik graag gewoon dezelfde voorwaarden gekregen als mijn buren, ik zie niet echt in waarom ik/of een ander persoon die het gekocht zou hebben anders behandeld moet worden.
Zelfs normaal in gesprek gaan lukt niet met de ambtenaar. Daarom stel ik mij de vraag, kan dit zomaar? Kan één persoon zomaar een advies afleveren, gebaseerd op wat zij zelf belangrijk zou vinden zonder dat daar objectieve criteria bekeken worden? Denkt u dat ik hiervoor terecht kan bij de provincie?