geen keuringsattest / plan zekeringskast - elektrisch conform volgens beschrijving

CxSPxR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geen keuringsattest / plan zekeringskast - elektrisch conform volgens beschrijving

#1 , 20 jan 2022 16:47

Beste,

op 22 oktober 2019 hebben wij de verkoopovereenkomst voor ons huis getekend. Het pand was toen gerenoveerd geweest op de bovenverdieping en daar is toen een extra zekeringskast geplaatst.
Omdat we nu aan het denken zijn over verbouwingen ben ik alle documenten en attesten eens aan het controleren en kom ik tot de conclusie dat ik geen keuringsattest bezit van de algemene zekeringskast (beneden naast de meter) en enkel van de kast bij de uitbreiding.

Het keuringsattest dat ik bezit (voor de uitbreiding) is in orde en geeft aan dat voor deze kast alles conform is + ik bezit hiervan ook alle plannen.
Echter, zoals hierboven al eens vermeld, heb ik geen keuringsattest van de onderste zekeringskast en heb ik hier zelfs geen enkel plan van.
Het is zo dat bij de beschrijving van de makelaar, die we verkregen bij aankoop, staat vermeld dat de elektriciteit conform is. Dit lijkt mij onmogelijk aangezien ik geen plan bezit van de onderste kast en deze naar mijn weten ook niet gekeurd is.

Ik heb zelf al eens contact opgenomen met de volgende instanties;

* Makelaar - deze kunnen mij enkel een kopij doorsturen van het keuringsattest van de uitbreiding en bezitten geen andere documenten volgens hun.
* Keuringsorganisatie - deze kunnen enkel een keuringsattest terugvinden van 2012, dewelke ze niet kunnen doorsturen aangezien dit voor hun digitalisering was. Ik ga met hun nogmaals contact opnemen want het lijkt mij sterk dat ze het keuringsattest van de uitbreiding (uitgevoerd in 2019) dan ook niet meer terugvinden.
* Installateur - deze heb ik gecontacteerd een paar maand na aanschaf van ons pand en tot op heden nog altijd geen reactie van gekregen. Ik ga hem ook opnieuw proberen contacteren.
* Notaris - deze bezitten ook geen andere documenten dan diegene die ik al heb en raden mij aan om tot een minnelijke schikking te komen met de makelaar om alsnog een geldig keuringsattest te bekomen.

Mijn vraag is nu indien blijkt dat die documenten niet bestaan;

Wie is er nu verantwoordelijk om dit recht te zetten? En is het opportuun hiervoor een advocaat onder de arm te nemen?

Alvast bedankt en moesten er nog bijkomende vragen zijn hoor ik het graag.

Ps: De reden waarom ik dit nu pas ontdek is vanwege de zwangerschap van mijn vrouw kort na de aankoop en we hebben tot op dit moment ook nog geen enkel probleem gehad met de elektriciteit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jan 2022 19:56

Als je toch gaat verbouwen, kan uw elektrieker na de verbouwing een keuring maken. Voor de verbouwing heeft hij eigenlijk geen keuring nodig. Al wat niet conform is (en dat ziet uw elektrieker zelf wel) dient OK te worden gemaakt, en na zijn werken moet hij toch keuren..

CityBird
Berichten: 792

#3 , 21 jan 2022 04:14

en kom ik tot de conclusie dat ik geen keuringsattest bezit van de algemene zekeringskast (beneden naast de meter) en enkel van de kast bij de uitbreiding.
- Een keuringsattest geldt voor de volledige woning maw per netaaansluiting, niet per zekeringenkast.
- Een notaris vraagt enkel naar een geldig keuringsattest niet naar een volledig dossier van de woning. Zekerheid om de elektrische schema’s overhandigd te krijgen heb je enkel als je dit als clausule laat opnemen in de verkoopovereenkomst.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 21 jan 2022 16:46

Uitbreidingen mogen wel degelijk apart gekeurd worden. Het staat normaliter vermeld op het keuringsverslag. Vergelijk het met de uitbreidingskeuring nav de installatie van zonnepanelen.

De verkoper had een nieuwe keuring moeten bestellen zodat je explicieter wist dat het attest een deelkeuring was.

Die keuring zou dan “niet conform” zijn en de kosten voor opmaak schema s, herkeuring etc zijn toch voor u.

Verkoper en makelaar zijn in de fout gegaan maar t lijkt me weinig kansvol dat een rechter zou meegaan in je verhaal want je wil ws een volledige conforme keuring bekomen … terwijl het keuringsattest de deelkeuring vermelde en je bv op het situatieplan duidelijk zag dat delen van het huis ontbraken.

Terug naar “Kopen”