Problemen met handelspand / registratie / bouwmisdrijf

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Problemen met handelspand / registratie / bouwmisdrijf

#1 , 19 jan 2022 20:35

In 2012 heb ik een handelswoning gekocht dus ik kan deze niet opsplitsen in 2. Ik heb het ook nooit opgesplitst dus 1 meter voor gas, 1 voor electriciteit, 1 voor water.

Nu, in 2021, heeft de gemeente een "bouwmisdrijf" vastgesteld opdat ik op het gelijkvloers zou wonen terwijl er op het eerste verdiep anderen wonen. Ik heb bij de gemeente gezegd dat ik nooit een apart huisnummer heb opgegeven of aangevraagd; op geen enkel document.

Nu komt de wijkagent langs bij mij en zegt dat ik wel degelijk een apart adres mag hebben. Hij zegt mij dat er volgens zijn systeem degelijk 2 busnummers bestaan in het handelspand.

Nu is mijn vraag:
- aan de ene kant stuurt de gemeente mij een brief zeggende dat ik woon in een handelsruimte en dat wordt gezien als een misdrijf
- aan de andere kant zegt de dienst bevolking alsook de wijkagent dat alles OK is voor hun

Nu: ik ben behoorlijk in de war door deze tegenstelling alsook ben ik al veel geld kwijt aan een advocaat en een architect om dit allemaal te bekijken.

Mijn reden om dit hier te posten: kan iemand zijn objectieve kijk hierop loslaten want ik ben echt in de war en ik weet niet wat ik moet doen. Moet ik best niets zeggen, moet ik best weer eens langs bij de gemeente (de zoveelste keer), moet ik mij voorbereiden voor iets of moet ik de gemeente dagvaarden dat ik zoveel geld kwijt ben door hun geknoei?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 19 jan 2022 20:55

Los van de administratieve toestanden, wat is de daadwerkelijke situatie:
- Is er een handelszaak gevestigd in het pand?
- Woont u effectief in het pand (verdieping/gelijkvloers) of hebt u nog een andere verblijfplaats?
- Wonen er op de verdieping effectief nog andere mensen?

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2022 21:53

- er is geen handel
- ik woon op het gelijkvloers (ben daar ook ingeschreven)
- de mensen op het 1 ste zijn op hetzelfde adres ingeschreven (bij de gemeente hebben ze hun een ander busnummer gegeven blijkbaar)

Ter info: ik als eigenaar heb nooit een busnummer aangevraagd; als de gemeente zelf ee' busnummer heeft verzonnen, is dat hun probleem denk ik dan.

Reclame

builder
Berichten: 189

#4 , 19 jan 2022 22:18

Voor de dienst bevolking en vaststelling van domicilie door de wijkagent telt enkel de feitelijke situatie. Zij moeten geen rekening houden met wat wel/niet toegelaten is qua ruimtelijke ordening.
Er is vastgesteld dat u in het handelsgedeelte op het gelijkvloers woont en dat anderen op de verdieping in het woongedeelte woont.
Het was voor de wijkagent blijkbaar ook duidelijk dat u en die andere mensen niet 1 gezin vormen, maar 2 aparte huishoudens vormen.

De "handelszaak" en de "woning" kunnen effectief 2 aparte adressen (busnummers) hebben.

Als het gelijkvloers nog steeds de functie handelsruimte heeft, dan mag u daar niet wonen en begaat u effectief een bouwmisdrijf.

Is er ooit een bouwvergunning aangevraagd om voor het gelijkvloers de functie handel te wijzigen naar de functie wonen?
Laatst gewijzigd door builder op 19 jan 2022 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2022 22:23

Voor de dienst bevolking en vaststelling van domicilie door de wijkagent telt enkel de feitelijke situatie. Zij moeten geen rekening houden met wat wel/niet toegelaten is qua ruimtelijke ordening.
Er is vastgesteld dat u in het handelsgedeelte op het gelijkvloers woont en dat een ander gezin op de verdieping in het woongedeelte op de verdieping woont.

De "handelszaak" en de "woning" kunnen effectief 2 aparte adressen (busnummers) hebben.

Als het gelijkvloers nog steeds de functie handelsruimte heeft, dan mag u daar niet wonen en begaat u effectief een bouwmisdrijf.

Is er ooit een bouwvergunning aangevraagd om voor het gelijkvloers de functie handel te wijzigen naar de functie wonen?
Dus de gemeente mag zichzelf tegenspreken?

builder
Berichten: 189

#6 , 19 jan 2022 22:25

Wetgeving domicilie en wetgeving ruimtelijke ordening werken onafhankelijk van elkaar.
De vaststellingen gedaan in het kader van wetgeving domicilie vormen het bewijs dat u de wetgeving ruimtelijke ordening hebt overtreden ...

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2022 22:28

Wetgeving domicilie en wetgeving ruimtelijke ordening werken onafhankelijk van elkaar.
De vaststellingen gedaan in het kader van wetgeving domicilie vormen het bewijs dat u de wetgeving ruimtelijke ordening hebt overtreden ...
Het probleem is wel gecreëerd door de gemeente: ik als eigenaar heb NOOIT aparte busnummers gevraagd of opgegeven. De gemeente heeft dat in zijn eentje gedaan.

builder
Berichten: 189

#8 , 19 jan 2022 22:39

Het probleem is dat u woont in een gedeelte van het pand waar dat niet mag.
Gelijkvloers = handelsruimte, wonen is hier niet toegelaten, maar wel vastgesteld door wijkagent;
Verdieping = woonfunctie, wonen is hier toegelaten, maar deze ruimte wordt door andere mensen ingenomen.

Er zijn gewoon 2 busnummers om "de winkel" en "het huis" van elkaar te kunnen onderscheiden.

De dienst bevolking en de wijkagent stellen de toestand vast zoals hij is, en noteren dit in de bevolkingsregisters. Dit is dus geen "goedkeuring" of "geen probleem, alles is OK".
Vergelijk ook met de problematiek van permanent wonen in weekendverblijven, vakantiewoningen, campings, ...

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2022 23:13

Wij wonen allemaal samen op hetzelfde adres. Zoals Samenhuizen.

Kun jij jouw standpunt juridisch onderbouwen BUILDER want er is geen logica te vinden.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 20 jan 2022 09:05

Staat in uw aankoopakte niets van handelspand met bedrijfsruimte beneden en woonruimte boven.
Zo zijn de meeste winkels in een winkelstraat met woningen boven omschreven.
https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/
Dit geeft de administratieve regels weer. de controledienst van de gemeente meestal de politie is wettelijk verplicht u bij aantreffen daar in te schrijben.
Het is de gemeente die de verschillende 'verblijf'gelegenheden een busnummer geeft.
In een zaak die ik ken heeft deze busnummer 001 verdiep erboven zijn appartementen met busnummers 101 en 102
Verdiep daarboven 201 en 202. Of zo zou het nu toch moeten zijn bij de gemeenten.
Het pand zal evenzo ingeschreven staan bij de gemeente als beneden handelsruimte en daarboven woonruimte.
Het niet naleven van de omschrijving handelsruimte door er te wonen ( veel voorkomend overtreding) is een inbreuk op de wetten ruimtelijke ordening en heeft niets te maken met de administratie inzake inschrijving.
Dus bij controle wordt u ingeschreven op gelijkvloers door de politie op vraag van controle door gemeente.
Deze zal tegelijkertijd dan een PV en een A opstellen inzake overtreding van de wetten inzake ruimtelijke ordening een vorm van bouwmisdrijf dus.

https://bouwovertreding.be/bouwovertreding

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jan 2022 17:43

Kraait er eigenlijk een haan naar dat bouwmisdrijf? Als je nu netjes elk een eigen huisnummer hebt, en je woont daar op jouw gemak dan zie ik het probleem niet. Let wel, als je het ooit verkoopt; dan is het een handelsruimte en geen woning. Heeft mogelijks ook invloed op jouw KI

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 20 jan 2022 19:58

KI handelspand is een pak hoger dan een pand voor bewoning.
TS betaald mogelijk dus al enkel jaren te veel OV.

Terug naar “Kopen”