BIDDIT : mogelijke manipulatie door optredende notaris?

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

BIDDIT : mogelijke manipulatie door optredende notaris?

#1 , 01 dec 2021 13:22

Tijdens het biedingsproces in BIDDIT meen ik dat de instrumenterende notaris toegang heeft tot de identiteitsgegevens van de biedenden. M.i. zet dit de deur open tot manipulatie ten gunste van de verkoper en zichzelf.
Dit zou niet het geval zijn, indien de notaris enkel toegang heeft tot identiteitsgegevens na afsluiting van het biedingsproces.
Mijn juridische vraag is bijgevolg: is mijn eerste zin correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 01 dec 2021 13:58

Biddit mag dan wel een initiatief zijn vanuit het openbare ambt van notarissen ik kan mij ook van die indruk niet ontdoen. Moeilijk aan te nemen dat de orde voor 100 % kan garanderen tenzij door een technische ingreep dat ieder lid de deontologische regels strikt volgt. Maar ik denk dat dit inherent is een iedere veiling openbaar of niet. Bij vele veilingshuizen van faillissementen moet je er niet eens over twijfelen dat stromannetjes aan de knoppen zitten. En dat zal je nooit kunnen bewijzen tenzij iemand uit de biecht klapt. Maar het gevoel is er wel en dat zie je aan ferm gestegen prijzen.
Daar waar ik in bvb een parochie zaal mijn tegen bieders kon inschatten en stromannen soms kon herkennen is dit via het internet quasi onmogelijk.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2021 14:07

In de link #2 staat duidelijk dat de notaris de identiteit van de bieder kent : want elk bod is bindend.
En dan nog de relatie van verkoper en de notaris ?

En deontologie of deontologische regels : what's in a name ?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 01 dec 2021 16:12

Beste

De notaris MOET de bieders kennen. Hij is gehouden een aantal controles te doen inzake bekwaamheid, solvabiliteit evenals witwas- en misdaadgeldpreventie.
In die zin is Biddit enkel een digitale vorm van de vroegere openbare verkopen waar men ook de bieders (of stromannen) kende.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 dec 2021 16:27

In de “eindstrijd” sluit Biddit na 5 minuten zonder tegenbod. 5 minuten is kort dag om te sjoemelen…

Eigen ervaring: we waren met twee in de “eindstrijd”. Wij hebben gekocht en zijn niet gebeld geweest ;-). Verkoper is pas te weten gekomen wie de kopers waren toen de akte getekend werd …. Notaris vertelde ons achteraf dat het spannend was omdat we maar een paar duizend euro boven de inhoudingsprijs zaten (t Was nog genoeg ;-)). De inhoudingsprijs stond in het vonnis van de vrederechter.

Bieden, winnen en dan niet kopen kost je ws een pak geld. Lees er de Bidditvoorwaarden maar op na.

Ik vertrouw Biddit.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2021 17:18

Ik volg Biddit al geruime tijd en ken het klappen van de zweep.
Het komt uiterst zelden voor dat de verlengperiode zich beperkt tot de initiele eerste 5 minuten. Soms duren die verlengingen zelfs vele uren.
Dat de notaris de bieders moet kennen na afloop van het biedingsproces, is duidelijk en verantwoord. Dat hij die ook kent tijdens de biedingen, kan alleen maar aanleiding geven tot gesjoemel.
... en dat sommige notarissen niet vies zijn van bedrog, is genoegzaam bekend.
Zelf heb ik een ruime ervaring met zowel de klassieke openbare verkopen als met biddit. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echt wel uit naar de klassieke veilingen waar alles in de openbaarheid geschiedt en malafide praktijken (door notaris) bijgevolg minder frekwent zullen voorkomen.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 01 dec 2021 18:35

Idd. Bij bod/tegenbod elke 5 minuten maar 1000€ bijbieden is dikwijls uuuurenlang rekken. Wijle na elk tegenbodje van 1000€ na net geen 5 minuten telkens onmiddelijk een stevig tegenbod gedaan. Na een half uur gaf tegenpartij het op. We zaten onder onze maximumprijs waar we onder geen beding boven zouden gegaan zijn.

Geef mij maar Biddit als t openbaar te verkopen is. Enkel de verkoopsvoorwaarden vallen - net zoals vroeger - nog altijd tegen: snel betalen, hoeft zelfs niet borstelschoon te zijn, etc. Voor mensen met weinig eigen middelen is dat een drempel.

Elk zijn mening natuurlijk. ;-)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 dec 2021 16:01

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 03 dec 2021 16:33

In de “eindstrijd” sluit Biddit na 5 minuten zonder tegenbod. 5 minuten is kort dag om te sjoemelen…

Eigen ervaring: we waren met twee in de “eindstrijd”. Wij hebben gekocht en zijn niet gebeld geweest ;-). Verkoper is pas te weten gekomen wie de kopers waren toen de akte getekend werd …. Notaris vertelde ons achteraf dat het spannend was omdat we maar een paar duizend euro boven de inhoudingsprijs zaten (t Was nog genoeg ;-)). De inhoudingsprijs stond in het vonnis van de vrederechter.

Bieden, winnen en dan niet kopen kost je ws een pak geld. Lees er de Bidditvoorwaarden maar op na.

Ik vertrouw Biddit.


:D :D Het kan aan mij liggen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er toch een stroman zou kunnen in het spel zijn, iemand die de inhoudingsprijs kende, en dus geen risico liep zolang hij/zij/x onder die prijs bleef. Is @Sirkii dan bedrogen? Mijns inziens niet echt, hij heeft zelf enthousiast meegeboden.

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 03 dec 2021 18:04

Ik deel dit donkerbruin vermoeden niet: Zij heeft nog 1 of 2 keer geboden toen de inhoudingsprijs bereikt was.


Terug naar “Kopen”