Datum akte? En notaris reageert niet: andere nemen?

Nibor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Datum akte? En notaris reageert niet: andere nemen?

#1 , 15 nov 2021 16:10

Ik ben bezig met de aankoop van een woning; mijn eerste aanraking met notarissen.

Ik las dat je best een andere notaris neemt dan die van de andere partij (zelfde prijs), dus zelf maar een (eerder willekeurig) gezocht.
In begin tevreden van, liep vlot, heel responsief.
Tot we een datum voor de akte moesten bepalen. We hadden december op het oog maar dit bleek plots best na nieuwjaar te vallen gezien de verlaagde registratierechten. Hier ging mijn notaris voor zorgen.
Deadline in ontwerp-compromis (van verkooppartij) was 9 januari 2022, dus die eerste week van januari kwam mooi uit. Maar dan blijkt mijn notaris in verlof te zijn, dus kan deze de akte niet voor mij verlijden.
Er zou een oplossing gezocht worden, bv. aanpassen van deadline zodat het in de tweede week zou plaatsvinden. Niet zo erg voor mij (wel een pak lastiger voor de verkoper). Ik teken alvast als eerste partij het compromis met bestaande deadline 9 januari (dit zou volgens mijn notaris makkelijk aan te passen zijn mocht er voor de tweede week overeengekomen worden?).
Sindsdien -bijna een maand geleden- niets meer van mijn notaris gehoord ondanks mails en telefoons. De verkoper (met wie het contact goed verloopt - ik heb de volledig ondertekende compromis via hem bekomen en niet via mijn notaris) wordt terecht ongeduldig.

Wat nu? Misschien valt alles alsnog in z'n plooi met mijn notaris, maar er moet snel een oplossing komen dus ik vraag me af wat m'n opties zijn. Het eenvoudigste lijkt mij dat ik de notaris van de verkoper ook voor mij laat optreden. Ik zie immers (buiten het bepalen van de datum) geen potentiële problemen in de verkoop. Het probleem is echter dat ik de compromis heb ondertekend met mijn gekozen notaris en al het voorschot op hun derdenrekening heb gestort.

En voor zover ik begrijp is het voor een akte onmogelijk om deze bijvoorbeeld op afstand, op verschillende data of met volmacht of weet ik veel hoe te verlijden?

Alvast dank voor enig advies :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jvdp
Berichten: 40
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2021 19:13

Kan via volmacht, volmacht kan tegenwoordig ook via videoconferentie. Akte op verschillende data kan in principe ook, maar niet elke notaris staat daarvoor te springen. Te bespreken met de notaris dus.

Reclame

Terug naar “Kopen”