woning aankopen 50/50, onderhandse lening, beding van aanwas

peter1970
Topic Starter

woning aankopen 50/50, onderhandse lening, beding van aanwas

#1 , 12 nov 2009 14:17

Hey,

Mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend (al meer dan 3 jaar) en hebben 2 kinderen tesamen. We zouden binnenkort een woning gezamenlijk aankopen. Ik ben daarnaast reeds eigenaar van een andere woning.

De bedoeling zou zijn dat als één van ons beiden overlijdt de ander volledige eigenaar wordt van de woning. Het zou dus niet de bedoeling zijn dat er vruchtgebruik of dergelijk naar onze kinderen gaat. We willen namelijk dat de langstlevende autonoom kan beslissen wat hij/zij doet met de woning.

Financieel kan ik er meer geld in steken dan mijn vriendin. We dachten dan ook oorspronkelijk om de woning aan te kopen in een verhouding 70/30 en dan (als feitelijk samenwonenden) te werken met een testament om de andere volledig recht te geven op de woning. Blijkbaar zou dit niet mogelijk zijn, de reservatoire erfgenamen zouden immers benadeeld worden.

Vandaar dat we nu denken om te werken met een beding van aanwas. Echter hiervoor moet de woning aangekocht worden in een verhouding 50/50.

Op de website van notaris.be hebben we hieromtrent iets gelezen. Daar spreekt men van "via een onderhandse lening een deel ontlenen aan
de andere partner waardoor zij in gelijke verhouding de
aankoopprijs kunnen betalen en dus elk voor de helft eigenaar
zullen zijn". Op die manier zouden we wel kunnen werken met beding van aanwas.

Heeft er iemand van jullie hieromtrent ervaring?
Hoe werkt dit dan in de praktijk?
Kan ik bijvoorbeeld bepalen dat het geld dat ik op die manier uitleen aan mijn partner enkel terugkrijg als we uit elkaar gaan. Met andere woorden dat ze dit niet echt aan mij moet terugbetalen.
Kan ik de waarde van het geld dat ik erinsteek ook laten herschatten (als het huis na een aantal jaar meer geld waard is)

Binnenkort gaan we ons eens bevragen bij een notaris. Maar ik dacht dat het wel interessant was als we hier op voorhand al meer over wisten

Bedankt voor de antwoorden.

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 nov 2009 10:22

Ik ga ervan uit dat u verder ongehuwd blijft.

‘8.De essentiële kenmerken van een beding van tontine zijn:...d)met dien verstande dat beide partijen gelijke kansen moeten hebben om de goederen uiteindelijk te verkrijgen...32...In het beding van aanwas...wordt overeengekomen dat bij het intreden van een bepaalde gebeurtenis,gewoonlijk een overlijden,het aandeel van één der deelgenoten in bepaalde goederen...van rechtswege door de overige deelgenoten verkregen zal worden...34.De essentiële kenmerken van het beding van aanwas zijn in feite dezelfde als die van een beding van tontine...42.In NEDERLAND neemt het verblijvingsbeding een einde door de verbreking van de relatie tussen de deelgenoten...“(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W.1995-96,978).

Ook een relatieverbreking is een ‘bepaalde gebeurtenis’ waarbij deze als voorwaarde van aanwas potestatief en derhalve nietig is(art.1174 Burgerlijk Wetboek).

Indien beide partijen verschillende waarden verwerven dan kan dit geacht worden een gedeeltelijke schenking of een verrijking zonder oorzaak te zijn,ook al hadden beide partijen daartoe gelijke kansen. Dat geldt evenzeer voor een renteloze lening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”