Registratierechten bij herziening KI

blijevis
Topic Starter

Registratierechten bij herziening KI

#1 , 09 nov 2009 13:26

Beste,

Wij zijn geintresseerd in een huis dat we willen kopen. De huidige eigenaar heeft echter voor dit huis een dossier ingediend voor herziening van het KI, omdat hij verbouwingswerken heeft uitgevoerd. Het huidige KI is 526, dus klein beschrijf. Het kan nog enkele maanden duren vooraleer een nieuw KI gekend is.
Mijn vraag is nu hoe dit zit met registratiekosten. Worden deze nog berekend op het huidig KI, en moeten wij klein beschrijf betalen, en dan eventueel bijbetalen als blijkt dat dit nieuwe KI boven de 745 komt? Of moeten we dan standaard groot beschrijf betalen, en krijgen we terug als het nieuwe KI onder de 745 komt? Of kan de verkoop pas doorgaan als het herziene KI definitief gekend is?
Hopelijk weet iemand hier het antwoord op.

Mvg,
Eric

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 nov 2009 14:37

Sinds enkele jaren wordt bij een verkoop van een woning een herziening van het KI gevraagd , volgens de wet. Op basis van het nieuwe KI zal dus bepaald worden hoeveel registratierechten jullie dienen te betalen. En zolang duurt het niet = er zal tijdig het nieuwe KI meegedeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artemis

#3 , 09 nov 2009 15:23

Sinds enkele jaren wordt bij een verkoop van een woning een herziening van het KI gevraagd , volgens de wet. Op basis van het nieuwe KI zal dus bepaald worden hoeveel registratierechten jullie dienen te betalen.
Wanton, mag ik je vragen op basis van welke criteria een eventuele herziening dan mogelijk is?
Gaat het dan enkel om de staat van het gebouw?
Is een verlaging dan ook mogelijk? Bv. voor een gebouw met een onrealistisch hoog KI door handelsgelijkvloers op een ligging die heel goed was na WW2 maar nu een compleet verpauperde buurt met veel leegstand is geworden? Mij is altijd gezegd dat die KI's bevrozen zijn door een KB.

Sorry Blijevis voor het thread-jacken..

Reclame

blijevis
Topic Starter

#4 , 09 nov 2009 15:51

Geen probleem artemis :wink:
Heb eens gebeld naar het kadaster, daar zeiden ze dat dat toch een paar maanden kon duren eer ze da wisten, ze hadden nog geen plannen ontvangen, en er was ook nog niemand gaan opmeten of zo, dus ze konden er nog niks over zeggen.

Greetz

wanton

#5 , 09 nov 2009 17:28

In 1981 is de laatste tienjaarlijkse perekwatie gebeurd , of de algemene herziening van de KI's. Sindsdien wordt het KI van een bestaande woning enkel herzien bij speciale aangelegenheden : verbouwingen waar een vergunning nodig was , herstelling na brand , bestemmingswijziging , maar vooral bij een verkoop. De Registratie en het Kadaster waren er zich van bewust dat veel wijzigingen , verbeteringen aan woningen niet bekend zijn bij hen. Daarom profiteren ze van een verkoop om een herziening toe te passen. Dat is niet enkel voor de lage KI's onder 745 € , het geldt voor elk huis.
De ervaring in onze regio is wel dat dergelijke herziening vrij vlot gebeurt ,zodat een akte tijdig kan worden verleden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artemis

#6 , 09 nov 2009 18:00

In 1981 is de laatste tienjaarlijkse perekwatie gebeurd , of de algemene herziening van de KI's. Sindsdien wordt het KI van een bestaande woning enkel herzien bij speciale aangelegenheden : verbouwingen waar een vergunning nodig was , herstelling na brand , bestemmingswijziging , maar vooral bij een verkoop. De Registratie en het Kadaster waren er zich van bewust dat veel wijzigingen , verbeteringen aan woningen niet bekend zijn bij hen. Daarom profiteren ze van een verkoop om een herziening toe te passen. Dat is niet enkel voor de lage KI's onder 745 € , het geldt voor elk huis.
De ervaring in onze regio is wel dat dergelijke herziening vrij vlot gebeurt ,zodat een akte tijdig kan worden verleden.
Ja, en met een herziening bedoelen ze vooral een verhoging :)
Ze zullen dus bij verkoop enkel nagaan of verbeteringen het gebouw opgewaardeerd hebben, juist?
voor een gebouw met een onrealistisch hoog KI door handelsgelijkvloers op een ligging die heel goed was na WW2 maar nu een compleet verpauperde buurt met veel leegstand is geworden
In dit concrete geval zijn er in het verleden al gezamenlijke acties door eigenaars uit dezelfde straat geweest om het KI te laten herzien (lees: verlagen), want alle eigenaars hebben daar hetzelfde probleem. Maar er bleek niets aan te doen.
Schandalige is dat hierdoor die straat helemaal ten dode opgeschreven is. De huurprijzen die je er momenteel kan vragen zijn veel te laag om er de OV mee te recupereren. Gevolg: iedereen wil er verkopen maar wie wil er nu een gebouw kopen met een onrealistisch hoog KI? Niemand, juist. Resultaat: massale leegstand.

Heel triestig hoe de overheid een straat (en geen korte), die in een neerwaarts spiraal zit helemaal kapot kan krijgen door zo vast te houden aan die KI's want de overheid maakt nu elke heropleving onmogelijk.

wolf2

#7 , 09 nov 2009 18:45

Het kadaster zal zonder twijfel een beslissing nemen vooraleer de akte wordt verleden (de notaris moet de datum meedelen waarop die akte passeert).
Ik ken een dossier waar de dag voordien het Kadaster 's morgens is komen kijken, 's middags het nieuwe K.I. heeft bepaald en dit 's avonds heeft gefaxt aan de notaris.

Terug naar “Kopen”