Meeneembaarheid registratierechten of abattement?

bitshifter
Topic Starter

Meeneembaarheid registratierechten of abattement?

#1 , 01 nov 2009 17:46

Wij zijn langs geweest bij de bank en die vertelde ons, dat als we de akte laten verleiden van onze oude woning en nadien de akte van de nieuwe woning, dat er geen meeneembaarheid van registratierechten geldt, maar wel abattement: omdat we op dat moment geen woning bezitten. Klopt dit?

Of hoe zit dat nu juist tussen meeneembaarheid door verrekening of abattement?

Onze oude woning is eerst verkocht en dan hebben we onze nieuwe woning aangekocht!

Mvg,

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bitshifter
Topic Starter

#2 , 01 nov 2009 21:08

Iemand die mij kan helpen hieromtrent?

wanton

#3 , 01 nov 2009 21:16

Ik dacht ook dat men eerst de woning verkoopt en dat men dan de akte van aankoop verlijdt. Maar dat deze volgorde niet van invloed is op de meeneembaarheid van de registratierechten.
Maar vraag dit aan uw notaris !
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Loria

#4 , 01 nov 2009 22:52

Wij zijn langs geweest bij de bank en die vertelde ons, dat als we de akte laten verleiden van onze oude woning en nadien de akte van de nieuwe woning, dat er geen meeneembaarheid van registratierechten geldt, maar wel abattement: omdat we op dat moment geen woning bezitten. Klopt dit?

Of hoe zit dat nu juist tussen meeneembaarheid door verrekening of abattement?

Onze oude woning is eerst verkocht en dan hebben we onze nieuwe woning aangekocht!

Mvg,

Bart
misschien uw mannelijke charmes gebruiken om de akte te "verleiden"

bitshifter
Topic Starter

#5 , 02 nov 2009 08:32

Misschien enkele serieuze antwoorden aub!

Mvg,

Bart

pauluitschoten

#6 , 06 nov 2009 14:40

Dit zijn twee verschillende zaken.
Als je al een woning hebt en binnen een bepaalde tijd (ik dacht 18 maanden) een nieuwe woning koopt, dan kan je de registratierechten tot maximum 12 500 EUR in mindering brengen.
Is je oude woning al verkocht voordat je de nieuwe koopt (zoals bij jou), dan brengt de notaris die rechtstreeks in mindering.
Is je oude woning nog niet verkocht voordat je de nieuwe koopt, dan moet je de volle pot registratierechten betalen en krijg je de vermindering terug van de staat (kan blijkbaar wel wat duren.... 2 jaar?)

Een abattement is een belastingverlaging, je betaalt geen registratierechten op de eerste schijf van 12 500 EUR van de aankoopprijs. De korting is dus 625 of 1250 EUR naargelang je klein (5%) of groot beschrijf (10%) betaalt.

Beide systemen zijn NIET cumuleerbaar, je mag het voordeligste kiezen. (meestal meeneembaarheid)

Paul

Terug naar “Kopen”