De tijd tussen het ondertekenen van de compromis en het ondertekenen van de akte is 'standaard' zo'n 4 maanden. Dit omdat 4 maanden de maximumtermijn is waarbinnen de registratierechten dienen te worden betaald. Niets belet jullie echter om te vragen of die termijn niet korter kan.
Uit je laatste reactie leid ik af dat jullie reeds de compromis ter inzage kregen, dat was een advies dat ik je ook nog wilde geven
Een ander advies dat ik je had willen geven is om toch erop aan te dringen om de compromis bij een notaris te tekenen ipv bij het immokantoor. Zeker indien jullie bij het ondertekenen een voorschot zullen betalen is het immers erg uitkijken en zeer aan te raden dit bij een notaris te doen en dit voorschot te laten storten op een derdenrekening. Immokantoren willen al eens nietsvermoedende kopers overtuigen om het voorschot gewoon cash ter beschikking te stellen zodat zij reeds hun commissie kunnen afhouden alvorens de rest aan de verkopers te bezorgen. Dit kan je echter in de problemen brengen indien verkoop om 1 of andere reden toch nog zou afspringen.
Verder is ook een notaris het best geplaatst om jullie advies te geven ivm eventueel beding van aanwas of een andere formule. Het is trouwens gangbaar dat de kopers een notaris kiezen en dat is ook sterk aan te raden. Je kiest best een andere bemiddelaar dan die van de verkopers, opnieuw om te voorkomen dat je helemaal in een lastig parket zou komen indien verkoop zou afspringen.
Kijk of er zeker ook in de compromis wordt vermeld dat verkopers garant staan dat er geen bouwmisdrijven werden begaan.
Proficiat met jullie aankoop!