vraagprijs vs verkoopprijs

Loria
Topic Starter

vraagprijs vs verkoopprijs

#1 , 31 okt 2009 00:04

wij hebben een huis te koop aan 320 000 euro, het is geen krot, maar er is werk aan, toch is er 200 m bewoonbare oppervlakte en bevindt het zich in een residentiele buurt in een residentiele randgemeente van Brussel.
De prijs is door meerdere immokantoren geschat en bevond zich steeds tussen de 310 000 en de 330 000 euro.

Vandaag kwam er een bod van 215 000 euro en onze makelaar zei: ik zou er over nadenken. Niet meteen doen, maar als je 250 000 euro kan krijgen, zal dat mooi zijn.

Is het normaal dat er zoooo'n grote marge wordt aangenomen. Ik wil en kan het zo laag niet verkopen.

Alle andere appartementen die ik bezocht om zelf aan te kopen die willen vaak wil eens praten over 5000 euro minder, maar toch geen 50 000 - 100 000 euro?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2009 01:12

Immokantoor wil misschien een snel commissieloon opstrijken, zelfs als dat wat lager is....

Loria
Topic Starter

#3 , 31 okt 2009 01:48

Immokantoor wil misschien een snel commissieloon opstrijken, zelfs als dat wat lager is....
uit angst dat het contract zal worden opgezegd....

is er een algemene richtlijn van vraag-verkoopprijs waaronder je niet mag gaan?

De vraagprijs lijkt me vrij juist na meerdere schattingen....

Reclame

dieke

#4 , 31 okt 2009 06:03

De vraagprijs lijkt me vrij juist na meerdere schattingen....
Ik zou het toch eens laten schatten door een meer onafhankelijk schatter, zoals bv. een notaris. Het is niet slecht te beseffen dat immokantoren vaak de strategie hanteren om zo hoog mogelijk te schatten in de hoop zo het contract te kunnen binnenhalen. Zeker als de tweede en volgende schatter reeds wisten wat de eerste had geschat, is de mogelijkheid groot dat dat is wat hier is gebeurd.

Vandebos

#5 , 31 okt 2009 10:55

Ook oppassen met de locatie. "randgemeente Brussel" kan zowel slaan op Molenbeek als Elsene. Zonder wat te willen zeggen over de woning is het wel zo dat de prijzen van woningen binnen Brussel en zijn randgemeenten door de recente "crisis" in verschillende mate zijn gezakt. In sommige gemeentes kan je echt spreken van 8-15% prijsverschil met verleden jaar (eg Anderlecht, Molenbeek) in andere bedraagt de daling slechts enkele procenten. En locatie is vitaal in Brussel; een goede maand geleden met een vriend voor hem een paar appartementjes gaan bekijken in Ukkel en Vorst. Toeval wil dat er eentje op een goede 100m van de Av. Brugmann in Ukkel ligt en een ander praktisch identiek appartement qua oppervlakte, staat van onderhoud en jaarlijkse kosten een kleine 200 m verder aan de andere kant van die avenue in Vorst. de prijzen: Ukkel : € 147.000 Vorst € 116.000 Beide "flats" een kleine 50m² groot... 200 m uit elkaar in een bijna rechte lijn ... Lagen ze een verdiep hoger dan kon je verdorie van de ene living in de andere kijken...

Onafhankelijk laten schatten is het beste advies.

Loria
Topic Starter

#6 , 31 okt 2009 12:11

Het is ook zeer recentelijk door een notaris geschat en die zijn schatting lag ook rond de 315000 euro - 320000 euro. en is zeker geen molenbeek, maar watermaal - bosvoorde.

Vandebos

#7 , 31 okt 2009 12:28

Blijven wachten en zelf ook wat zoeken naar kandidaten.

Loria
Topic Starter

#8 , 31 okt 2009 15:48

Blijven wachten en zelf ook wat zoeken naar kandidaten.
hoe zoek je zelf naar kandidaten zonder moeilijkheden te ondervinden met het immokantoor? in mijn kennissen/vriendenkring is niemand geïnteresseerd....

Vandebos

#9 , 31 okt 2009 16:07

Geeft het immokantoor een maandelijks overzicht van alle pogingen die ze hebben ondernomen om het pand te verkopen?

Hoelang loopt het contract met het kantoor?

Lex

#10 , 01 nov 2009 10:32

Het is ook zeer recentelijk door een notaris geschat en die zijn schatting lag ook rond de 315000 euro - 320000 euro. en is zeker geen molenbeek, maar watermaal - bosvoorde.
Waarom vraag je niet aan de notaris om het uit de hand te verkopen?
Is stukken goedkoper dan commissieloon + btw te moeten betalen op de verkoop.

Loria
Topic Starter

#11 , 01 nov 2009 11:24

Waarom vraag je niet aan de notaris om het uit de hand te verkopen?
Is stukken goedkoper dan commissieloon + btw te moeten betalen op de verkoop.
zit nu voor 6 maanden vast aan contract.
Heb inderdaad met notaris onderhandeld, maar meneer vroeg ook 2 pct plus btw, hetzelfde als het immokantoor.

hendrik1

#12 , 01 nov 2009 11:34

hoi,

veel hangt er vanaf hoe lang je kan wachten hé. Het lijkt me zeer onredelijk dat ze zoveel zakken in prijs. Normaliter staat er toch een afgesproken bedrag in de overeenkomst met het immokantoor?
Als je tijd hebt, gewoon wachten en niet toegeven. Het is vaak ook zo dat een koper een laag bod doet met de bedoeling dat je een tegenvoorstel doet ....

succes

Lex

#13 , 01 nov 2009 12:35

Heb inderdaad met notaris onderhandeld, maar meneer vroeg ook 2 pct plus btw, hetzelfde als het immokantoor.
M.i. is dit niet correct, als je de officiele tarieven volgt, zie www.notaris.be , en met een verkoopprijs van 320.000 euro dan kom ik aan commissie van niet eens 2500 euro. wat niet eens 1% is van de verkoopprijs, zelfs niet met de BTW erbij!

Loria
Topic Starter

#14 , 01 nov 2009 13:12

M.i. is dit niet correct, als je de officiele tarieven volgt, zie www.notaris.be , en met een verkoopprijs van 320.000 euro dan kom ik aan commissie van niet eens 2500 euro. wat niet eens 1% is van de verkoopprijs, zelfs niet met de BTW erbij!
ik zie het, maar onze notaris zei dat 2pct plus btw zijn tarief was, omdat hij nogal laks was en niet echt zin had om te verkopen, hebben we maar voor een immokantoor gekozen dat ook aan 2 pct plus btw werkt.

Terug naar “Kopen”