Koppel bouwt huis op de grond van 1 van de 2

Sandraatje
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Koppel bouwt huis op de grond van 1 van de 2

#1 , 04 mar 2021 23:12

Een koppel bouwt op een grond die bezit is van 1 van de 2. Is het huis dan sowieso bezit van de grondbezitter? (zo werd mij verteld)
Kan dit via een Notaris geschreven worden dat het huis van beide is en de grond van 1 van de 2 in het bezit blijft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 mar 2021 23:53

Ingevolge het recht van natrekking zal grond plus huis eigendom zijn van de grondbezitter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2021 11:11

Kan dit via een Notaris geschreven worden dat het huis van beide is en de grond van 1 van de 2 in het bezit blijft?
Ja, dit kan zo beschreven worden. De eigenaar van de grond kan afstand doen van het recht van natrekking.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 mar 2021 18:41

Even opmerken dat er al vonnissen zijn waar de rechtbank uitgaat van een stilzwijgende afstand van het recht van natrekking :!:

https://www.verachtert-haex.be/post.php?id=12

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 05 mar 2021 18:49

Even opmerken dat er al vonnissen zijn waar de rechtbank uitgaat van een stilzwijgende afstand van het recht van natrekking :!:

https://www.verachtert-haex.be/post.php?id=12
Maar dat is minderheidsrechtspraak.
Ik zou toch de nodige voorzorgen nemen alvorens op grond te bouwen die mijn eigendom niet is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 06 mar 2021 17:50

Als je met geld uit de gemeenschap het huis bouwt en het kolmt tot een scheiding dan gaat het huis naar de partner die de grond inbracht (recht van natrekking) doch die partner moet wel de hekft “van de stenen” overnemen.

Terug naar “Kopen”