Bod vervalt bij tegenbod

Sara_at
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bod vervalt bij tegenbod

#1 , 18 feb 2021 13:51

Hallo, hopelijk kunnen jullie mij helpen
Onlangs een bod gedaan (via SMS gestuurd) met opschortende voorwaarden. Voordat er daar op werd ingegaan heb ik nog een geldigheidsdatum en de opschortende voorwaarden in detail verstuurd.
Dag erna werd er mij telefonisch een tegenbod voorgesteld dat ik via sms geweigerd heb.
Mijn vraag is nu of mijn initieel bod nu daadwerkelijk vervallen is? Ik maak me er een beetje zorgen over

Ik heb nu uiteraard mijn lesje geleerd en zal voorzichtiger zijn bij het bieden en enkel per mail werken of zelfs een notaris inschakelen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 18 feb 2021 21:34

Beste

Wat is er toch fout aan een aangetekend schrijven? Via sms, telefonisch....
Een huis kopen is geen onlinebestelling van een pizza....
Uw bod is bij mijn weten nog geldig.
Als ik goed lees :
Heeft u een bod gedaan per sms
Heeft u in een tweede communicatie (vorm?) dat eerste bod verfijnd of aan voorwaarden verbonden
Heeft u nadien een telefonisch tegenbod geweigerd

Een verkoper die ter kwader trouw is kan beweren dat hij enkel uw eerste bod ontving en zich van de volgende feiten onwetend tonen.

Om een scheve situatie enige bewijskracht te geven zou ik nu een aangetekend schrijven doen met een retro acta van de gebeurtenissen en waarbij u bevestigt dat uw bod afloopt op datum X.
Als verkoper dit niet betwist heeft u op zijn minst al een bewijsbaar stuk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sara_at
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2021 21:51

Beste

Bedankt voor uw reactie! Idd, volledig verkeerd aangepakt, lesje geleerd
Zo is het verlopen:

Eerste bod was idd sms
Nadien sms verstuurd met de voorwaarden en een geldigheidsdatum
Ik werd telefonisch gecontacteerd met een tegenbod, ik heb laten weten dat ik er over ging nadenken
Via sms heb ik nadien het tegenbod geweigerd. Ondertss is de geldigheidsdatum verlopen.

Volgens mij is het bod nu niet meer geldig, klopt dit?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 20 feb 2021 19:00

Beste

Als er inderdaad duidelijk een vervaldatum vermeld werd is het sindsdien vervallen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 20 feb 2021 19:20

Er is toch nog een kleine onduidelijkheid. TS schrijft :
Eerste bod was idd sms
Nadien sms verstuurd met de voorwaarden en een geldigheidsdatum
Ik werd telefonisch gecontacteerd met een tegenbod, ik heb laten weten dat ik er over ging nadenken
Voor mij is die eerste sms het bod, en dat zou bindend zijn.

Alles wat daarna komt valt m.i. zeer strikt genomen buiten dat bod, dus die bijkomende voorwaarden ende geldigheidstermijn zijn met een korrel zout te nemen.

Dus niet te snel een bod verzenden, om nadien restricties te gaan bijvoegen.

Gelukkig was er een tegenbod, wat m.i. betekent dat het bod as such niet aanvaard werd, en dus vervalt.

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2021 23:45

U kan voor de zekerheid uw bod weer intrekken. Dit kan zolang het bod niet is aanvaard

Terug naar “Kopen”