Huis gekocht , dan verhuren

lexeke
Topic Starter

Huis gekocht , dan verhuren

#1 , 19 okt 2009 11:54

Beste,

kan iemand mij helpen met onderstaande vraag :

wij gaan een huis kopen , en momenteel wordt dat huis dmv een mondeling huurcontract verhuurd.
De huidige huurder zou na het verlijden van de akte nog 6 maanden in het huis blijven wonen .
Ik vraag mij af of ik nu een schriftelijk huurcontract kan opmaken voor 6 maanden , waarbij hij kan opzeggen wanneer hij wil ( de huurder is een goede vriend ) ?
Ook wil ik graag weten hoe ik dingen kan regelen met praktische zaken :B
Bv : hoe gaat het met de electiriciteitrekeningen : zet ik deze op mijn naam en laat ik de huurder betalen , als ook voor de brandverzekering : zet ik deze op mijn naam ?

Nog een laatste vraag , als ik met mijn vriend wil wettelijk samenwonen , laat ik dit dan ingaan na domiciliering ( dus na het huurcontract ) of kan dat al ingaan vanaf het verlijden van de akte ?

Alvast bedankt voor een spoedig antwoord ;

lexze

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 okt 2009 13:11

U kan de huidige huurder "ter bede" in het pand laten blijven wonen en een maandelijkse bezettingsvergoeding afspreken die overeenkomst met zijn huidige huur.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2009 18:50

contracten kan u afsluiten bij gemeente maar dan moet u wel wettig gaan samenwonen en dan woont u ook samen met die vriend.
De kwartierinspecteur moet u dan ook nog vinden in het nieuwe huis.

Als eigenaar neemt u best de nodige verzekeringspolissen op het huis en zeker ook een familiale polis met rechtsbijstand. MET ingang van tekenen koopovereenkomst. Een huurder heeft ook een eigen brandpolis
Zolang dat er iemand inwoont is hij de gebruiker en zou ik alle rekeningen op zijn naam laten staan.
Overname pas met gezamelijk document op het ogenblik dat hij ' verdwijnt' uit het huis

Reclame

Terug naar “Kopen”