Huurkoop landbouwgrond

Kendr86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurkoop landbouwgrond

#1 , 18 mei 2020 21:52

Beste mensen,

Wij zitten in de aankoop van een prachtige woning. Naast deze woning ligt er een stuk landbouwgrond van een totale waarde van 85000 euro. Om het huis te kunnen kopen hebben we alles uit de kast moeten halen en we kunnen niet meer extra lenen om deze landbouwgrond nog aan te kopen, maar we hebben het nodig voor activiteiten die we daar gaan uitvoeren. De landbouwgrond zelf is geen eigendom van de huidige eigenaar van de woning, maar van een familielid.

Het zijn aangename en redelijke mensen en ze stellen ons enkele oplossingen voor:

1. Volledige huurkoop t.b.v. 85.000 euro. Hierbij vraagt de eigenaar 15.000 euro voorschot omdat hij zeker wil zijn dat de aankoop dan doorgaat. Wel geen huur te betalen. Jullie krijgen dan wel het gebruik van het volledig perceel maar het is pas binnen 2 jaar jullie eigendom wanneer akte verleden is en saldo van 70.000 euro betaald is.
2. Deels aankoop nu en uitgesteld : 35.000 euro + 50.000 euro binnen 2 jaar. Voordeel is uiteraard de lagere aankoopkost/deels uitstel van betaling, nadeel is de extra onkosten voor landmeter en notaris
3. Volledige aankoop t.b.v. 85.000 euro op vandaag

De derde optie is momenteel niet haalbaar voor ons, de overige 2 opties wel. Nu vraag ik mij gewoon af wanneer zelfs alles is vastgelegd in een notariele akte, of de eigenaar van de grond zich achteraf nog kan bedenken om de grond toch niet te verkopen aan ons en er dan eventueel enkel met een schadevergoeding van af kan komen? Bijvoorbeeld als er binnen die 2 jaar een ruzie ontstaat in de familie of iets dergelijks.

Ik ga er van uit en weet vrij zeker dat hij echt wil verkopen, maar ik wil gewoon 100% zeker zijn dat er geen enkele mogelijkheid is om van de verkoop van de grond af te zien, ook al betalen ze een schadevergoeding. Is de volledige aankoop dan de enige optie of kan ik er zeker van zijn dat ik met de tweede optie de grond sowieso mijn bezit wordt.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 21 mei 2020 22:00

Dat kan u best aan uw notaris vragen.
Voorschot kan op derdenrekening notaris staan.

Reclame

Terug naar “Kopen”