Voorschot betaald en de verkoper stopt de verkoop

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Voorschot betaald en de verkoper stopt de verkoop

#1 , 22 mar 2020 20:52

Sinds enkele maanden ben ik bezig om een huis te kopen, ik begin daar op 1 mei met een nieuwe baan.

Op de plannen stond dat de acte 1 Maart getekend zou worden.

Het voorschot is al betaald, alle documenten zijn aanwezig en we zijn tot een overeenstemming gekomen van het bedrag. De notaris kosten/kostenkoper zijn aanwezig en de acte ligt klaar om getekend te worden.

Nu na enkele weken heeft de verkoper van huis huis gezegd niet te willen tekenen. Mag dit? En wat gebeurd er met al mijn gemaakte kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 22 mar 2020 21:25

Is er iets in de verkoopsovereenkomst voorzien voor deze situatie, zij het desnoods voor het geval dat u als koper de boel opblaast? In dat geval geldt hetzelfde als de verkoper verstek laat gaan. Wat zegt uw notaris trouwens ?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 mar 2020 21:43

En aan wie is voorschot betaald aan makelaar of aan notaris?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 mar 2020 09:12

Indien een verkoopovereenkomst of compromis ondertekend door beide partijen, is de verkoop wettelijk gebeurd. Dan is de akte enkel nog een officiële bevestiging ervan op papier.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 23 mar 2020 09:24

aan TS : graag antwoord op bovenstaande vragen. Ook, weigert de verkoper om zijn handtekening te plaatsen (waarom?) of wil hij gewoon niet meer dat de verkoop doorgaat?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 mar 2020 11:13

"Op de plannen stond dat de acte 1 Maart getekend zou worden."

Welke "plannen" bedoelt U?

"alle documenten zijn aanwezig

Welke documenten?

" De acte ligt klaar om getekend te worden."

Heeft de notaris een datum voorgesteld?

"En wat gebeurd er met al mijn gemaakte kosten?"

Welke kosten?

Hamvraag: Heeft de verkoper reeds IETS ondertekend? Ik durf het te betwijfelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2020 12:26

Het voorschot is aan de notaris betaald.

De verkoper heeft zelf aangegeven het huis niet meer te willen verkopen. De notaris heeft wel de vraag waarom ze de keuze maakt.

Met documenten bedoel ik attesten, electra/gemeente alles wat nodig is om een huis te verkopen.

Er staat niks beschreven in de overeenkomst wat er gebeurd als de verkoper niet tekent.

Acte ligt klaar, de betaling kan overgemaakt worden maar de eigenaar heeft gezegd sorry de verkoop gaat niet door ik ga niet tekenen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2020 12:51

Heeft de verkoper een onderhandse overeenkomst (compromis) ondertekend?
Of hoe heeft hij eerst laten weten dat hij akkoord ging om te verkopen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 23 mar 2020 13:38

NOGMAALS:
Welk ezelsvel heeft de verkoper ondertekend?
Wat ligt er "klaar" om ondertekend te worden?

ps: de kosten waarnaar u verwijst zijn steeds ten laste van de verkoper
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 apr 2020 11:10

Excuus voor de late reactie we zijn nog aan het uitzoeken hoe we een goede tussenweg kunnen vinden. Voor mij is het ook lastig want ik heb te weinig juridische kennis en ik ben onbekend met de belgische gang van zaken.

De eigenaar heeft alleen per mail aangegeven dat ze het huis wil verkopen en akkoord gaat met een acte op te stellen. Omdat haar extra voorwaarden niet opgenomen kunnen worden is ze niet akkoord gegaan met de verkoop en heeft ze het dossier laten sluiten.

De verkoper heeft het voorschot betaald en ik heb daarna de 1000 euro over gemaakt naar haar rekening.

We gaan nu een huurcontract opstellen met recht op eerste koop. Hoe kan ik hier in belgie goed advies voor krijgen? Wil iemand die mij er mee kan helpen een persoonlijk bericht sturen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 02 apr 2020 11:56

Er zijn nog veel onbekenden in dit dossier, voor ons althans.

Onder andere heeft de verkoper überhaupt een overeenkomst getekend, en indien ja, komt hij pas nadien met bijkomende voorwaarden, of....

En dit nog :
De verkoper heeft het voorschot betaald en ik heb daarna de 1000 euro over gemaakt naar haar rekening.
heeft de VERkoper het voorschot terugbetaald ? Wanneer, en hebt u dat gevraagd en/of aanvaard? En waarvoor hebt u
de 1000 euro
overgemaakt; u hebt het over DE 1000 euro, bestaat er daarover een overeenkomst?

Ik denk dat u voor heel wat van die vragen best bij uw Belgische notaris terecht kunt, die heeft een overzicht over het hele dossier. Hoe dan kan, spreekt u best met die notaris af. Technische middelen zijn er genoeg zodat u niet noodzakelijk persoonlijk bij elke bespreking fysiek moet aanwezig zijn.

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 apr 2020 14:18

Er is niks getekend. De genoemde voorwaarden zijn wel benoemd bij het eerste gesprek en dit was ook een fout van de notaris om op dit stuk niet in te gaan.

Ik wil het huis nog steeds kopen dus de kosten zijn voor mij.

Ik ga contact opnemen met de notaris hartelijk bedankt voor het advies!

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 apr 2020 14:18

Er is niks getekend. De genoemde voorwaarden zijn wel benoemd bij het eerste gesprek en dit was ook een fout van de notaris om op dit stuk niet in te gaan.

Ik wil het huis nog steeds kopen dus de kosten zijn voor mij. Nee niks vastgelegd hier over, face to face besproken

Ik ga weer contact opnemen met de notaris hartelijk bedankt voor het advies!


Terug naar “Kopen”