Verborgen gebrek [ wc leidingen ]

Hchest
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek [ wc leidingen ]

#1 , 21 jan 2020 20:41

Hoi,

Mijn moeder kocht een woning, en na paar maand zatten de wc's verstopt.
De ruimdienst moest komen, en het leek even opgelost.

Na een week zijn ze terug moeten komen en hebben ze vastgesteld dat de leiding die wat van wc boven, en beneden niet goed is aangelegd.

Deze leiding zou zo stijl mogelijk naar beneden moeten gaan, maar zit een knik in waar het probleem ontstaat.
Dit kost mijn moeder elke keer 150€. En dat zal niet verbeteren.

Is dit een verborgen gebrek?
En zoja, welke actie ondernemen we best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2020 09:06

Was zij er niet bij aanwezig bij het bezichtigen van de woning? Heeft zij toen de WC niet eens doorgespoeld?
Indien ze niet deskundig is om iets te zien had ze een deskundig iemand moeten meenemen?
Werd die zogezegde "knik" in de afvoerleiding opzettelijk aangelegd? Indien niet, dan is het geen verborgen gebrek.
Een afvoerleiding mag nooit zo stijl als mogelijk naar beneden gaan, althans toch niet over grote afstanden. Dan spoelt het water veel te snel naar beneden, en blijft het dik soms liggen. Ook kunnen dan reukafsluiters worden leeggezogen door de onderdruk die er gecreëerd wordt, met reukoverlast tot gevolg. Er zijn bepaalde normen om die leidingen aan te leggen.
Liggen die leidingen zichtbaar? Is er met een camera in gegaan? Gebruikt ze het goedkoopste WC papier? (dat traag niet oplost in water).
Dit laatste ben ik het meest tegengekomen tijdens mijn beroepsloopbaan van beheerder gebouwen.

Hchest
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2020 10:57

Lege wc doortrekken zal probleem niet zichtbaar maken.

Knik is volgens ruimdienst echt constructiefout.

Hoe zouden leiding zichtbaar liggen?
Deze liggen onder keuken en terras..

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2020 12:12

Een gebrek is het zeker.

Maar is het daarvoor opzettelijk verborgen door de verkopers? Hoe ga je dat in godsnaam bewijzen?

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 22 jan 2020 13:05

Hoe zouden leiding zichtbaar liggen?
woning met kelder

Hchest
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2020 14:04

Geen kelder in woning.
Woning is volledig gerenoveerd.
Dus als ze dit bewust niet aangepast hebben lijkt dit me wel met opzet verzwegen?

En wc is toch wel basis van iets dat in gekocht huis mag werken?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 jan 2020 15:44

En hoe zou die knik dan gemaakt zijn? Als het PVC buizen zijn; daar bestaan aangepaste bochtstukken voor
Ofwel zijn het nog gemetselde kanalen van enigen 100 den jaren terug, en werden die bij renovatie niet vervangen.
Hebben er na die renovatie nog anders mensen in die woning gewoond? Indien niet ,is het eerder een fout van de aannemer.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 jan 2020 15:46

Dus als ze dit bewust niet aangepast hebben lijkt dit me wel met opzet verzwegen?
Bewijs maar eens dat de verkopers dit probleem ook hadden en met opzet verzwegen hebben. Het is voldoende dat zij zeggen: "Tja, wij hebben nooit verstoppingen gehad. Misschien gebruikten wij minder WC-papier dan mevrouw?" en dan sta je daar... Ook het feit dat het probleem pas maanden na aankoop ontstaan is, is een héél goed argument voor de tegenpartij om te stellen dat het probleem te wijten is aan het gebruik van de WC...

Stel nu dat de ruimdienst die u gebruikte je kan melden dat de vorige eigenaars ook geregeld beroep moesten doen op hen, wegens verstopping van die WC, heb je mogelijk een been om op te staan.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Kopen”