Bij de bezichtiging van een huis ( in dezelfde straat als waar we wonen) komen we tot de ontdekking dat ik samen met de eigenaar op school heb gezeten.
We hebben intresse in het huis maar omdat we enkele dagen later op vakantie vertrekken besluiten we om te wachten met het uitbrengen van een bod. Eens terug thuis brengen we een schriftelijk bod uit van 260.000. De makelaar belt ons om te zeggen dat het bod geweigerd is. een week later verhogen we ons bod eerst telefonisch naar 270.000 en, omdat we geen reactie krijgen, 3 dagen later schriftelijk met een vervaldatum. Na de vervaldatum en geen enkele respons van de makelaar besluiten we om zelf een keertje langs de eigenaars te wandelen en te horen of zij hier van op de hoogte zijn. De eigenaars vertellen mij dat ze een week geleden (vlak na dat wij ons bod van 270.000 hadden gedaan) een tegenbod van 275.000 hebben gedaan bij de makelaar maar hier nog geen nieuws van hebben ontvangen. We komen mondeling overeen dat we beide akkoord gaan met de prijs van 275.000 en spreken af dat de verkoper zijn licht nog eens gaat opsteken bij de makelaar om te vragen of er al nieuws is van zijn tegenbod, en wij wachten af tot de makelaar ons contacteerd. 2 dagen en heel wat smsjes later, waarin de eigenaar mij nogmaals bevestigd dat ze akkoord is met de prijs van 275.00, belt de eigenaar mij om te zeggen dat ze het vermoeden had dat de makelaar een tegenbod zou doen aans ons van 278.000 ipv de 275.000 zoals afgesproken. De eigenaar verteld mij ook dat het 1.100 euro zou schillen in commissie voor de makelaar indien zij boven de 275.000 zou verkopen omdat er een minimum prijs is opgenomen in het contract. We komen nogmaals overeen dat we beide akkoord zijn met de prijs van 275.000. En inderdaad, enkele uren later belt de makelaar ons op en brengt een tegenbod uit van 278.000. Ik maak haar duidelijk dat 275.000 ons laatste bod is en ze zegt dat alles dan wel in orde zal komen. Diezelfde avond (Maandag) belt ze ons op om te zeggen dat de eigenaars akkoord zijn met het bod maar dat ze de verkoop niet kan stop zetten omdat ze nog niets op papier heeft. Ik vraag haar wat ze allemaal nodig heeft om de compromis op te stellen, en de volgende ochtend zet ik alles netjes op e-mail en stuur dit door. Ik vraag haar om de e-mail te bevestigen (wat ze niet doet) en vraag haar ook om tegen vrijdag het compromis aan mijn notaris te bezorgen zodat we deze nog kunnen nalezen voor we ondertekenen. Er wordt ook afgesproken om de week daarna woensdag het compromis te ondertekenen. Vrijdag avond bel ik haar om te vragen of alles is doorgestuurd naar onze notaris ze verzekerd mij dat alles is vertrokken. Ik contacteer de notaris die mij laat weten dat hij niets ontvangen heeft. Opnieuw naar de makelaar die zegt dat ze maandag ochtend als eerste werk, zal kijken of het niet naar het verkeerde adres is verstuurd. Maandag avond (de notaris heeft natuurlijk nog niets ontvangen) belt de makelaar mij op met de mededeling dat er een hoger bod is binnen gekomen en dat de eigenaars overwegen om hier op in te gaan. Als ik haar confronteer met het feit dat ze belooft had de verkoop stop te zetten als ze een schriftelijke bevestiging had, en dat ze het compromis nooit heeft doorgestuurd aan onze notaris dan antwoord ze dat ze hier niet meer kan tussen komen, omdat wij op eigen houtje contact hebben opgenomen met de eigenaar. En dat het nu volledig uit haar handen is. Ik contacteer de eigenaar die mij bevestigd dat er een hoger bod is en dat ze inderdaad overwegen om hier op in te gaan. Ik herinner hen eraan dat ze mij een sms hebben verstuurd waarin ze bevestigen akkoord te gaan met de prijs van 275.000 en dat, indien ze wensen in te gaan op het hogere bod, ik een advocaat zal inschakel.
Er wordt afgesproken dat ze mij de volgende dag hun beslissing zullen laten weten en ik verstuur ondertussen een aangetekend schrijven waarin ik bevestig wat er telefonish is besproken.
We zijn nu alweer enkele dagen verder en sindsdien geen teken van leven meer.
Kan dit zomaar???
Hoe moet het nu verder???
Wat als zij ondertussen een compromis tekenen met de andere koper???
Help, help, help,
Groetjes,
KI