Mijn verhaal lijkt een beetje op de post "ongelijke inbreng"
Mijn vriendin en ik zijn 4j samen en huren reeds 2j. Nuja, ik huur en zij betaald mij de helft terug.
Nu zouden we graag samen iets kopen. Echter de situatie ligt niet voor de hand.
Mijn familie wil kan mij een bepaald bedrag lenen, maar verwachten dus ook dat bij voortijdig overlijden of als we uiteen gaan, zij ook recht blijven hebben op hun geld en verbonden interest en niet zomaar alles kwijtspelen.
Omgekeerd wil zij ook niet dat zomaar alles op mijn naam komt, want als er dan iets gebeurt tussen ons, staat ze helemaal nergens.
Ik zou het als volgt willen regelen:
zij brengt 50.000 in bij aankoop van het huis.
Ik breng 250.000 in via de lening bij mijn familie
Na de aankoop betalen we elke maand beiden elk eenzelfde deel terug, namelijk 750/2.
Ik zou dus willen laten opstellen dat zij ten allen tijde recht heeft op:
[50.000 + (750/2 x #gedane afbetalingen) ] x a
Waarbij a de coëfficiënt is die aangeeft hoeveel het huis in waarde gestegen of gedaald is.
Zo heeft ze steeds haar begininvestering + gedeelte van de afbetaling terug, mits waardeverhoging of -vermindering. En ik ook mijn gedeelte van de afbetalingen, mits waardeverhoging of vermindering.
En mijn familie blijft steeds recht hebben op de nog openstaande lening.
Dit lijkt me volstrekt eerlijk.
Kan de eigendom nu op beide namen gekocht worden mits deze regeling te laten registreren? Of moet het toch op 1 persoon met dan een “schuldbekentenis” van mij aan haar dat ze steeds recht heeft op bovenstaand bedrag, maar dan blijft het huis wel van mijn familie waardoor ze steeds hun geld terug hebben.
Ik hoop dat het enigszins duidelijk is en dat iemand me raad kan geven.
Dank u,
Dirk