Gezamenlijke eigendom, familiale lening

Chaos
Topic Starter

Gezamenlijke eigendom, familiale lening

#1 , 06 aug 2009 23:12

Mijn verhaal lijkt een beetje op de post "ongelijke inbreng"
Mijn vriendin en ik zijn 4j samen en huren reeds 2j. Nuja, ik huur en zij betaald mij de helft terug.
Nu zouden we graag samen iets kopen. Echter de situatie ligt niet voor de hand.
Mijn familie wil kan mij een bepaald bedrag lenen, maar verwachten dus ook dat bij voortijdig overlijden of als we uiteen gaan, zij ook recht blijven hebben op hun geld en verbonden interest en niet zomaar alles kwijtspelen.
Omgekeerd wil zij ook niet dat zomaar alles op mijn naam komt, want als er dan iets gebeurt tussen ons, staat ze helemaal nergens.

Ik zou het als volgt willen regelen:
zij brengt 50.000 in bij aankoop van het huis.
Ik breng 250.000 in via de lening bij mijn familie

Na de aankoop betalen we elke maand beiden elk eenzelfde deel terug, namelijk 750/2.

Ik zou dus willen laten opstellen dat zij ten allen tijde recht heeft op:
[50.000 + (750/2 x #gedane afbetalingen) ] x a
Waarbij a de coëfficiënt is die aangeeft hoeveel het huis in waarde gestegen of gedaald is.
Zo heeft ze steeds haar begininvestering + gedeelte van de afbetaling terug, mits waardeverhoging of -vermindering. En ik ook mijn gedeelte van de afbetalingen, mits waardeverhoging of vermindering.
En mijn familie blijft steeds recht hebben op de nog openstaande lening.

Dit lijkt me volstrekt eerlijk.

Kan de eigendom nu op beide namen gekocht worden mits deze regeling te laten registreren? Of moet het toch op 1 persoon met dan een “schuldbekentenis” van mij aan haar dat ze steeds recht heeft op bovenstaand bedrag, maar dan blijft het huis wel van mijn familie waardoor ze steeds hun geld terug hebben.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is en dat iemand me raad kan geven.

Dank u,

Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chaos
Topic Starter

#2 , 08 aug 2009 21:23

of de vraag moet heel onduidelijk gesteld zijn, ofwel wil niemand zich hier aan wagen :?

basejumper

#3 , 09 aug 2009 13:08

Beste,

In se is hier net echt een probleem. Uw familie schenkt u geen geld, ze verstrekt een lening. Net zoals een bank dat zou doen.
De beste oplossing is dat de notaris daar een leencontract voor opmaakt en effectief een hypotheek in het voordeel van de schuldeisers (uw familie) vestigt. U bent samen met uw vriendin allebei schuldenaars. Bij het overlijden van één van beiden wordt de andere eigenaar (of 1/2 volle eigenaar en 1/2 vruchtgebruik) en betaalt die de lening verder af. tenzij er natuurlijk een levensverzekering werd genomen.
De inbreng van 50.000 euro van de vriendin kan in de akte opgenomen worden, waardoor zij haar inbreng bij voorafname terugneemt ingeval van schtscheiding/ verkoop woning.
De vraag is of een lening van familie zinvol is. je zal geen fiscale attesten hebben waardoor je leining niet fiscaal aftrekbaar is. Dat is een voordeel tot 200 € maand wat je verliest. Weegt dit op tegen de mogelijk lagere rentevoet die je familie aanrekent?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Chaos
Topic Starter

#4 , 10 aug 2009 20:45

Beste,

De maximum aftrek per persoon voor een eigen eerste woning is 2770eur
Tesamen geeft dit een aftrek van 5540 eur. Gesteld dat er gerekend wordt aan de hoogste belastingsschijf van 45%, is dit een voordeel van 2493/12 = 207.75 eur/maand netto. Klopt dit nog steeds?

Echter mijn familie is bereid te lenen aan 2%, de gebruikelijke rente is toch nog steeds minimaal 4% en meestal meer.

Het lijkt mij dat voor een bedrag van 200.000 a 250.000, de 2% voordeliger is dan de 4 - aftrek, of reken ik daar ergens fout in?

dieke

#5 , 10 aug 2009 21:16

de gebruikelijke rente is toch nog steeds minimaal 4% en meestal meer.
Ik denk dat u beter eerst eens een paar banken bezoekt en hen vraagt wat de 'gebruikelijke rente' is op dit moment. Wij zijn momenteel zulke bezoeken aan het afleggen en het eerste aanbod dat we kregen was meteen een stuk lager dan die 4 procent die u vermeldt. Natuurlijk is 2 procent wel zeer scherp, maar de belastingaftrek voor een hypothecaire lening is ook niet niks.

cisco007

#6 , 12 aug 2009 15:52

Wie leent voor een eigen woning, kan rekenen op een fiscaal voordeel. Maar wat als ouders een lening toekennen aan hun kinderen? Kunnen de kinderen rekenen op een fiscaal voordeel? En wat in geval van meerdere woningen? Netto zocht het voor u uit.

“Algemeen gesproken zijn alle intresten betaald voor een lening die u specifiek aanging om een onroerend goed te kopen of te (ver)bouwen, in de personenbelasting aftrekbaar van de belastbare inkomsten die uit die onroerende goederen voortvloeien. Of u die lening nu afsloot bij een bank of bij uw ouders maakt geen verschil uit. Ook de duurtijd van de lening speelt in dit opzicht in principe geen rol. De enige voorwaarden die de wet stelt opdat de intresten aftrekbaar zouden zijn, is dat ze effectief werden betaald in het belastbaar tijdperk. De intresten betaald op een lening toegekend door de ouders voor de aankoop, bouw of renovatie van een privéwoning, komen in principe in aanmerking voor een fiscaal voordeel.

basejumper

#7 , 12 aug 2009 16:03

Beste,

klopt. Een lening verleend door familie is inderdaad ook theoretisch aftrekbaar. Net zoals je ook zelf je pensioensparen kan samenstellen.
Blijft toch wel de problematiek dat je er moet voor zorgen dat alle formaliteiten altijd in orde zijn. Zo simpel is dat echter niet.
Blijft ook het gegeven dat - gesteld je erin slaagt om alle formaliteiten rond te krijgen en de lening fiscaal aftrekbaar te maken - je met een gunsttarief van 2 % hoogstwaarschijnlijk ook belast zal worden met een voordeel van alle aard.
Blijft ook de vraag open of er in geval van effectieve aftrek niet ook belastbaarheid ontstaat in hoofde van de ontvanger van de intresten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#8 , 12 aug 2009 22:01

Beste Chaos ,
een lening vanwege de ouders komt niet in aanmerking voor de woonbonus , waarover u het hebt. Dus de aftrek van 2770 € is niet van toepassing. Zo'n lening voldoet niet aande basismodaliteiten. Een familiale lening is waarschijnlijk niet hypothecair maar vooral : de lening is niet afgesloten bij een in de Europese Economische Ruimte gevestigde instelling. Maw. de aflossingen komen nooit tot fiscale aftrek.
Voor de intresten geldt het oud systeem van de 'gewone intrestaftrek' , voor zover er onroerende inkomsten zijn. Men moet dus het Kadastraal inkomen aangeven. Men krijgt dan een vermindering van 12.5 % op het laagste bedrag van ofwel het geindexeerde KI of het bedrag van de intresten. De fiscale winst is dus beperkt.
Hier vindt U het volledige artikel in Netto dat werd geciteerd.

Blijft dan nog het probleem van de familie : die moeten de ontvangen intresten aangeven als roerende inkomsten. Zij betalen dan de 15 % voorheffing zoals van toepassing is bij andere intresten , vb. op de bank.

Eén en ander moet toch goed becijferd worden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”