[Verkoper] Verkoop/aankoop belofte, eigendom meerdere eigenaars rechten

cargeta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

[Verkoper] Verkoop/aankoop belofte, eigendom meerdere eigenaars rechten

#1 , 19 mei 2019 21:25

Beste

Kort situatie

Via erfenissen, woon ik nu in een app. waar ik deels eigenaar van ben, samen (1/8ste) met mijn broer (1/8ste) en mijn tante. (3/4de).
Mijn broer woont op een app onder beschut wonen (sociale huurder). Deze mogen geen eigendom hebben. Hij heeft een brief ontvangen waarin staat dat de eigendom tegen 30 april 2020 verkocht moet zijn (termijn kan verlengd worden, mits goede reden).

Mijn nicht heeft gezegd dat zij het app. wel wilt kopen en mijn tante heeft alles al via een notaris geregeld en een aankoopbelofte opgemaakt.
Ik wordt hier nu pas mee geconfronteerd. Ze verwachten dat ik eigenlijk zo maar teken.

Nu heb ik het gevoel dat als ik dit teken en de verkoop gaat door, ik hier buiten gezet zal worden. (basis familie geschiedenis etc..)
Ik was van plan dit jaar te verhuizen, afhankelijk van eventueel nieuw werk en wat er op de markt beschikbaar is.

Wat kan ik doen om mijzelf zo goed mogelijk te beschermen? Uiteraard ga ik niets teken dat zonder mij zomaar is opgemaakt.
Kan ik erin laten zetten dat de verkoop pas door kan gaan als ik verhuis (met uiterlijke einddatum eind 2019 ?).

Wat zijn mijn opties hier?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mei 2019 21:28

Zonder uw akkoord kan het appartement niet zomaar verkocht worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 20 mei 2019 00:00

Sowieso zal er bij een verkoop een opzeggingstermijn van 6 maanden gelden wanneer de eigenaar in de eigen woning wilt komen wonen. En een notariële akte laten verlijden kost al snel 3 tot 4 maanden. In principe voldoende tijd voor uw neef, en voor uzelf.

Het alternatief (indien je niet wilt verhuizen) is via gerechtelijke weg uit onverdeeldheid treden en openbaar verkopen. Dat duurt waarschijnlijk nog langer. Men heeft dus weinig reden om niet met uw standpunt(en) akkoord te gaan.

Reclame

Terug naar “Kopen”