Terugvordering registratierechten

Justine
Topic Starter
Berichten: 22

Terugvordering registratierechten

#1 , 16 jul 2009 14:09

Ik zit met volgend probleem:

Huis gekocht in mei 2009 aan groot beschrijf. Vroeger was hier een winkel en een garage aan. Winkel is er al 20 jaar niet meer en garage is ook al 20 jaar niet meer bereikbaar aangezien dit een verkeersvrije straat is geworden.

Onze buren hebben zo goed al dezelfde woning en hebben klein beschrijf. Net zoals iedereen in onze straat. Alleen onze woning is groot beschrijf.

Kan ik de registratierechten nog terugvorderen als ik het KI opnieuw laat schatten en ik kan aantonen dat het KI bij aankoop niet juist was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 16 jul 2009 15:18

Voor het kadaster telt (in het Vlaams Gewest) niet het werkelijke gebruik van een onroerend goed, maar wel de werkelijke inrichting er van.

Een huis met een vitrine en een winkeldeur en een ruimte die geschikt is om kliënteel te ontvangen is en blijft een handelshuis; al werd er al 10 jaar niets meer in verkocht.
Als je in zo een huis zou binnenkomen, zou je zeggen: wat een rare indeling voor een huis: zo'n rare living en die gordijnen aan dat raam: het lijkt wel een vitrine.

Om een K.I. te bekomen van een gewoon huis, moet het dus "bouwtechnisch" een gewoon huis zijn en moet er dus verbouwd worden: weg die deur, die vitrine en die speciale indeling.

In dergelijk geval is terugwerkende kracht dus uitgesloten.

-------------------------------------------------------

Daarom wordt een appartement waar een tandarts in zit of een kapsalon in de voorplaats van een villaatje niet als een handelshuis aanzien, maar als een gewoon huis. Morgen kan er namelijk onmiddellijk een gezin in gaan wonen zonder extra verbouwingen.

De eerste vraag is dus:
hoe ziet uw huis er uit? Welke elementen zijn anders dan een gewoon huis?

Reclame

Terug naar “Kopen”