hoe/waar kan ik nagaan of een huurcontract 'geregistreerd is?
in de link onderaan dit bericht vind je een pdf terug terug die je toestaat je regionale registratiekantoor te vinden.
staat in die registratie of ergens anders ook wat de maandelijkse huur is?
De registratie is een kopie van het huurcontract. Hierin dient de huur vermeld te staan. Als je je met de akte van eigendom en je identiteitskaart aanbiedt op het registratiekantoor kan je deze inkijken en een kopie bekomen.
kan ik (eens ik off. de eigenaar ben) de huur zomaar verhogen en indien ja hoeveel is dat met een percentage? maximum?
Neen.
U kan trachten met de huurder een nieuwe huurprijs af te spreken die dichter bij het gemiddelde in de regio ligt en dit enkel in de periode tussen de 9de en de zesde maand voor het eindigen van elke driejarige periode. 9/10 zal deze dit niet aanvaarden. In dat geval kan u de vredrechter verzoeken om via een uitspraak een hogere prijs te krijgen.
Opgepast: voor verschillen kleiner dan 15% kan u zich beter die moeite besparen. Bovendien is het de vrederechter die de verhoging zal bepalen. U wapent zich dus best met zoveel mogelijk bewijzen dat de huurprijs in de regio hoger ligt dan deze in het contract. De vrederechter zal bijna nooit de volledige verhoging geven. ( neem bijvoorbeeld dat de huurder momenteel rond de € 350 betaald en de gangbare prijs in de streek voor een dergelijk pand € 550 is, dan zal hij hoogst waarschijnlijk de huurprijs verhogen met € 100)
Kan ik al aan werken beginnen eens het pand off. in mijn handen is? wat kan wel en wat kan niet
Neen. U kan werken laten uitvoeren die nodig zijn om het pand in goede staat te houden ( reparaties lekken, betonrot, rotte vensters ed..)
Verfraaingswerken of werken die u wilt uitvoeren om het pand om te vormen naar uw smaak om het zelf te betrekken zullen moeten wachten tot de huurder het pand verlaten heeft, tenzij deze zijn toestemming geeft om deze werken te laten uitvoeren. U mag als verhuurder immers niet het genot van het pand, de familiesfeer van de familie die er woont en diens privacy schenden.
Art 1723 - 1725 BW
Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
Art. 1725. De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.
Uitgebreide antwoorden en de erbij horende wetsartikels vind u terug in het pdf bestand huurwet0708.pdf in de link onderaan.
Beide vermelde documenten zijn publicaties van FOD justitie die u ook op hun website terug vindt.
Hopelijk helpt dit je verder?